Premiär för patientenkäten TyckTill

Uppdaterad:
Publicerad:
Handuppräckning i klass

För att våra patienter enkelt ska kunna återkoppla till oss vad de tycker om sina vårdbesök, inför Regionhälsan nu digitala patientenkäter. Från och med 31 januari kommer patienterna i flera av våra verksamheter få tillgång till enkäten efter sitt besök, antingen via sms eller QR-kod.

På måndag är det dags – då börjar patientenkäten TyckTill att skickas ut till patienter som besökt antingen ungdomsmottagning, gynmottagning, psykologmottagning inom mödra-barnhälsovård, barn- och ungdomsmedicinsk mottagning eller verksamhet med patientmottagning inom Övriga expertenheter.

– Patienternas input är en avgörande pusselbit i vårt kvalitets- och förbättringsarbete, för att hjälpa oss att se vad som fungerar bra och mindre bra, säger Regionhälsans förvaltningschef Karin Holm Kaloczy.

Länk kommer via sms eller QR-kod

24 timmar efter genomfört besök skickas en länk till patientenkäten via sms till de patienter som godkänt detta. Några verksamheter använder i stället QR-kod, som patienterna får scanna för att svara på frågorna. Svaren är anonyma.

– Jag hoppas och tror att alla patienter vill vara med och dela med sig av sina synpunkter och tankar för att hjälpa oss att bli bättre eller tala om att vi är bra!

Frågor i patientenkäten:

  • Hur nöjd är du med ditt besök/din vistelse hos oss?
  • Skulle du rekommendera oss till någon i din situation?
  • Har vi bemött dig med medkänsla och respekt?
  • Har vi varit tillgängliga för dig?
  • Har du fått tillräckligt med information?
  • Var du delaktig i besluten om din vård/behandling i den
    utsträckning du önskade?
  • Har du fått den vård och behandling du behövde?