Stor ökning av digitala patientmöten till följd av covid-19

Gravid kvinna utomhus tittar ner i sin mobiltelefon

Trots att Regionhälsans verksamheter har haft färre antal fysiska patientbesök på grund av corona-pandemin, har man totalt sett ökat antalet vårdkontakter. Detta har gjorts genom en snabb omställning till olika typer av distanskontakter, som patientmöten via telefon eller video.

Covid-19-utbrottet har gjort det svårare för Regionhälsans patienter att komma till våra mottagningar, och antalet fysiska besök har därför minskat enormt. I april i år hade Regionhälsan totalt 4 800 färre mottagningsbesök jämfört med samma månad förra året. För de första fyra månaderna är minskningen 9 300 mottagningsbesök jämfört med samma period året innan. Detta visar ny statistik från Västra Götalandsregionens produktionsdatabas för all hälso- och sjukvård.

Däremot har Regionhälsan totalt sett faktiskt ökat antalet vårdkontakter. Detta har gjorts genom en snabb omställning till olika typer av distanskontakter, som patientmöten via telefon eller video.

– Vi inom Regionhälsan känner en oro för det stora antalet minskade besök på våra mottagningar, och försöker möta detta med bland annat uppväxlingen av digitala kontakter, för att kunna hjälpa våra patienter på distans istället när de inte kan komma till oss, säger Karin Holm Kalozcy, Regionhälsans förvaltningschef.

8 600 fler samtal till 1177

1177 på telefon står för den största delen av ökningen av antalet vårdkontakter. De svarade på 8 600 fler samtal under årets första fyra månader, jämfört med förra året, trots att verksamheten i januari och februari fick färre samtal 2020 än 2019.

Svaret på ökningen av vårdkontakter ligger också i en ökad användning av videomöten, till exempel genom ungdomsmottagningen online, hälsocoach online och hos Regionhälsans dietistenheter. Denna typ av möten har ökat från cirka 300 under januari till och med april förra året till över 1 000 under samma period i år.

– Det är mycket glädjande att se hur Regionhälsans enheter under pågående pandemi intensifierar arbetet med att ställa om till digitala vårdlösningar, för att kunna fortsätta ge invånarna i Västra Götalandsregionen den vård de behöver, säger Charlotte Nordström, styrelseordförande för Regionhälsan.

– Det är också mycket positivt att vi ser en ökning av de vårdkontakter som handlar om att förebygga ohälsa. Hälsocoach online hjälper till exempel personer som vill sluta röka, börja motionera eller bryta andra ohälsosamma vanor, vilket är ett mycket viktigt arbete för att stödja ett gott immunförsvar, fortsätter hon.

Prioritering av gravida

Regionens barnmorskemottagningar ligger dock utanför den gemensamma statistiken. För dem kan vi se en mycket stor minskning av antalet besök under mars och april i år jämfört med förra året; i mars gjordes 3 400 färre besök och i april 12 400. Den stora minskningen beror till allra största delen på inställda cellprovtagningar, och även på generellt färre preventivmedelsbesök.

– För att kunna klara uppdraget att ta hand om gravida, har vi tyvärr varit tvungna att nedprioritera andra typer av besök till barnmorskorna. Det är en tuff prioritering att göra, men jag är glad att kunna konstatera att vi inte har sett någon större minskning av antalet så kallade förvårdsbesök av gravida, säger Karin Holm Kalozcy.

Planen är att återuppta cellprovtagningarna igen under andra halvan av augusti.

Även för gruppen gravida försöker Regionhälsan att hitta nya digitala sätt för att kunna ge stöd, som annars skulle skett vid fysiska möten. Ett exempel är den nya tjänsten ”Samtal med psykolog” som sker via videosamtal i appen Mitt vårdmöte. Här kan den som är gravid och orolig få psykologisk rådgivning, både vad gäller oro på grund av covid-19 eller andra frågor kring det blivande föräldraskapet.