Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Att anställa ST-läkare

Hur går det till när man anställer en ST-läkare och vem ansvarar för vad?

För att anställa och utbilda ST-läkare i allmänmedicin behöver en vårdcentral först vara godkänd som utbildningsvårdcentral.  Vill du veta mer om det läs UTbildninsgvårdcentral(länk)

Är vårdcentralen redan godkänd och har ST-läkare men vill anställa fler ST-läkare behöver man först se över att man har ett tillräckligt antal listade patienter. För varje ST-läkare krävs 1500 listade patienter. Detta betyder inte att en ST ska ansvara för 1500 patienter.

Det är också viktigt att fundera över om man har tillräckligt med specialister i allmänmedicin på enheten för att ytterligare en ST-läkare ska kunna få handledning. Räkna med att det tar runt 10% av en heltid för en att handleda en ST-läkare. Det kan se olika ut på olika enheter men en tumregel kan vara att det kan vara lagom att ha lika många ST-läkare som specialister.

ST-läkaren anställs som läkare på vårdcentralen men skriver ett ST-kontrakt med utbildningsenheten. Det är först när detta är gjort som läkaren räknas som ST-läkare och tar del av de aktiviteter som anordnas för ST-läkare. Om ni har en legitimerad läkare som vill börja ST i allmänmedicin ska den skicka en ansökan till utbildningsenheten, se Att söka ST i allmänmedicin(länk)

Eftersom ST-läkaren är anställd på vårdcentralen har arbetsgivaren arbetsgivaransvaret. Frågor som gäller lön till exempel är arbetsgivarens ansvar.

 

 

Senast uppdaterad: 2021-01-27 17:33