Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet definieras som all kroppslig rörelse som produceras av skelettmuskler och resulterar i energiförbrukning. Fysisk träning avser den del av fysisk aktivitet som är planerad, strukturerad och återkommande och har som syfte att förbättra eller behålla en viss fysisk funktion, såsom exempelvis kondition eller styrka.

Fysisk aktivitet har många hälsofrämjande effekter. Kroppen är byggd för rörelse. När man rör sig händer mycket i kroppen som gör att du blir piggare och starkare. Fysisk aktivitet i form av exempelvis raska promenader, trädgårdsarbete eller friluftsliv kan minska risken för bland annat hjärt-kärlsjukdomar, cancer och psykisk ohälsa.

Rekommendationer inom fysisk aktivitet

Generella rekommendationer

Alla vuxna bör vara regelbundet fysiskt aktiva och begränsa stillasittandet. En vuxen människa rekommenderas att vara fysiskt aktiv 150-300 aktivitetsminuter varje vecka, samt två muskelstärkande aktiviteter. All rörelse räknas, även den man skaffar genom vardagsaktiviteter. Det kan till exempel vara att promenera istället för att åka bil, ta trapporna istället för hissen, plocka skräp eller städa.

Rör på dig 30 minuter om dagen

Man behöver aktivera sig för att få bra kondition och starka muskler. En halvtimme måttligt ansträngande aktivitet om dagen räcker. Det behöver inte vara vid ett och samma tillfälle. Det kan vara 3 stycken 10 minuters promenader under dagen. Kom ihåg att varje steg räknas.

Stillasittande

Stillasittande är inte samma sak som brist på motion. Stillasittande har negativa hälsoeffekter även om man tränar och har god kondition, även om stillasittandet är mest negativt för den mest inaktive också i övrigt. Att resa sig upp från stillasittande kan ha positiva hälsoeffekter, det räcker med en minuts rörelse av stora muskelgrupper till exempel att stå eller gå en kort stund.

Rör dig mer och sitt mindre – den som är fysiskt aktiv mår bättre, sover bättre och fungerar bättre.

Länk till FYSS.se där man kan läsa mer om rekommendationerna och vgregion.se om hur du kan vara fysiskt aktiv i hem- och utemiljö:

Hitta ditt sätt

Fysisk aktivitet som man ska öka, byta till och begränsa

Detta behöver du för att boka din hälsocoach

  • Dator, mobil eller surfplatta med tillgång till kamera
  • Internet med bra uppkoppling
  • En lugn avskild plats där du inte riskerar att bli störd av någon eller något
  • Hörlurar rekommenderas för bra ljud under mötet
  • BankID för identifikation

Ett videomöte fungerar precis som ett vanligt besök eller möte, med skillnaden att du inte behöver åka till mottagningen för att träffa din hälsocoach utan kan göra det via din dator, mobil eller surfplatta.

Följ beskrivningen för att boka din hälsocoach

Hur man bokar tid på Mitt vårdmöte

Ladda ner appen Mitt vårdmöte och välj mottagningen Hälsocoach online. För att boka in en tid hos en hälsocoach väljer du din besöksorsak och sedan en tid som passar dig. När du har fyllt i formuläret behöver du bekräfta din bokning med ditt BankID.

Länk till instruktionsfilm för att boka din hälsocoach


Senast uppdaterad: 2022-11-25 13:06