Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Just nu är det speciella tider på grund av coronavirus/covid-19. Ungdomsmottagningarna har öppet som vanligt! Tänk på:

·       Besök inte mottagningen om du har tecken på coronavirus såsom feber, hosta, snuva eller diarré. 

·       Du som har bokad tid, vill hämta kondomer eller akut-p-piller, är välkommen in på mottagningen. Medföljande får vänta utanför.

·       Drop-in är stängt tills vidare. Varmt välkommen att ta kontakt via telefon, 1177.se eller UM Online.

Har du frågor om corona/covid, se Folkhälsomyndigheten. Misstänker du att du är drabbad, läs på 1177.se om hur du kontaktar vården. 

New multi-language phone line about the coronavirus

Självhjälp

Det finns många sätt att börja må bättre när vi mår dåligt. Ett sätt kan vara att jobba på egen hand med hjälp av böcker, appar eller program online. Här nedan ger vi några tips. Självhjälp kan räcka för vissa personer, medan det för andra inte passar alls eller är ett komplement till annan hjälp. Känn efter vad som funkar för dig.

Nedan beskrivs olika internetbaserade program/behandlingar som du som ung kan ta del av. För att få mer information, klicka på respektive rubrik. Ta hjälp av oss som arbetar på ungdomsmottagningarna om du har frågor.

KBT på nätet: I Västra Götalandsregionen finns fem KBT-program på nätet, för dig som är över 18 år. Du kan få hjälp med nedstämdhet och depression, ångest, oro, stress och sömnproblem. Ta kontakt med din vårdcentral för att ta reda på om den erbjuder KBT på nätet, och gör din anmälan där. Sedan deltar du i ett första samtal för att avgöra om behandlingen är ett bra alternativ för dig.

BIP ERITA (behandling för dig med självskadebeteende): BIP står för Barninternetprojektet och är barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholms satsning på internetförmedlad behandling. Nu testas om ERITA (Emotion Regulation Individual Therapy for Adolescents) via internet kan vara en terapiform som hjälper unga mellan 13−17 år som skadar sig själva. Gå in på sidan för att be om mer information och anmälan.

ERiCA (för dig som är deprimerad): Du som är 15-19 år och känner dig deprimerad kan söka till studien och behandlingsprogrammet.

ACT mini-course: Are you interested in learning more about Acceptance and Commitment Therapy? Do you want to know how to defuse from your thoughts, get better at accepting unwanted emotions and get more clarity around your goals and values? Then join Steven Hayes on an ACT mini-journey introducing some of the most fundamental and helpful concepts.

LUNA (för dig som är nedstämd/deprimerad): Du som är över 18 år, nedstämd/deprimerad och önskar hjälp att hantera det, kan söka till LUNA-studien och behandlingsprogrammet.

NÄRA internetbehandling (för dig med bulimi/hetsätningsproblematik): NÄRA har tagits fram av kliniker, forskare och patienter vid Stockholms centrum för ätstörningar. Behandlingen riktar sig till vuxna patienter med bulimi och hetsätningsproblematik och grundar sig på den evidensbaserade behandlingsmetoden Enhanced Cognitive Therapy (CBT-E).Om du är över 18 år och har bulimi och hetsätningsproblem kan du söka till NÄRA genom att skicka in en egenanmälan via webben.

Stödlinjens självhjälpsprogram (för dig med spelberoende): Stödlinjens självhjälpsprogram är till för dig som är spelberoende. Programmet ger dig olika typer av verktyg som hjälper dig att sätta mål, delmål och inte minst att hålla motivationen uppe. Skräddarsytt efter just dina behov och din situation. Under tio veckor får du nya tips på vägen mot spelfriheten.

Appen Stella (för unga tjejer): Appen Stella innehåller övningar för att öka känslan av trygghet vid utsatta tillfällen, som vid läggdags, oro och panik. I appen finns också forskningsbaserade faktatexter om allt från vänskap till familjerelationer, ångest, stress, missbruk, våld och sexuella övergrepp. Appen erbjuder möjlighet att föra dagbok över sitt mående och att komma i direktkontakt med Tjejjouren Väst när chatten är öppen.

Återhämtningsguiden (för dig som mår dåligt): Här finns verktyg för den som mår dåligt och är i behov av återhämtning. Materialen är skrivna av personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa. Finns både på webben och som app.

 

Sommar i P1 med Anders Hansen (om att skapa underhudsfett mot psykisk ohälsa): I sitt Sommarprat frågar sig läkaren, psykiatrikern och författaren Anders Hansen varför vi mår så dåligt när vi har det så bra – och vad kan vi göra åt det. Steg för steg förklarar han sedan hur fysisk aktivitet, sömn och sociala relationer är helt avgörande för vårt mående.

UMO-podden: I UMO-podden pratar unga om sex, kroppen, kärlek, att må dåligt och mycket annat. Exempel på avsnitt: "Adopterad - vill träffa mina biologiska föräldrar", "Kille och gråter lätt", "Hur påverkar ADHD förhållandet?" och "Har min killkompis en ätstörning?".

 

”Ingen panik: fri från panik- och ångestattacker i 10 steg med kognitiv beteendeterapi” av Per Carlbring och Åsa Hanell: För de cirka 200 000 svenskar som lider av panikångest innebär vardagen rädsla för nya attacker, liksom undvikande av platser och situationer som vi andra kan ta för självklara. Forskning visar att KBT vid paniksyndrom medför att mellan 80 och 95 procent är diagnosfria efter tio veckors behandling. Eftersom samma goda resultat ses vid självhjälpsbehandling talar mycket för att även den som använder den här boken ska kunna bli fri från sina problem.

”Fri från oro, ångest och fobier: råd och tekniker från kognitiv beteendeterapi” av Maria Farm-Larsson och Håkan Wisung: Boken beskriver olika ångesttillstånd, som fobier och paniksyndrom, och förklarar vad man kan göra för att börja må bättre. Den har ett praktiskt och konkret tilltal med detaljerade steg-för-steg-instruktioner för den som vill tillämpa metoderna på egen hand. Den fungerar också bra som handledning för anhöriga och närstående eller för den allmänt intresserade som vill ta reda på vad KBT är och hur det fungerar i praktiken. Boken vänder sig främst till vuxna men i slutet av varje kapitel finns ett kortare stycke om barn och det aktuella ångesttillståndet. Här finns också information om vart man kan vända sig för att komma i kontakt med utbildade KBT-terapeuter.

”Social fobi - social ångest: effektiv hjälp med KBT” av Tomas Furmark m fl: Hjälp, vad ska de tycka? Social fobi är en stark rädsla för situationer där man känner sig värderad eller granskad av andra. Den här boken presenterar ett självhjälpsprogram som baseras på kognitiv beteendeterapi och är vetenskapligt utprövat. Dess nio steg omfattar både teoretisk kunskap och praktiska övningar.

”Lev med din kropp: om acceptans och självkänsla” av Ata Ghaderi och Thomas Parling: Lev med din kropp är en bok med ett nytt budskap. Lev det liv du drömmer om MED den kropp och det utseende du har idag. Kanske är det inte ditt utseende som framför allt hindrar dig, utan den betydelse du fäster vid eller tror att andra fäster vid ditt utseende? Författarna guidar läsaren genom olika beteendeexperiment och övningar som syftar till att upptäcka den egna kroppen på ett nytt sätt, bland annat med hjälp av olika acceptansstrategier.

”Lyckofällan” av Russ Harris: Lyckofällan kan läsas av de som vill hantera vanliga mänskliga problem såsom ledsenhet, depression, dåligt självförtroende, oro, stress, ångest och känslor av meningslöshet och ensamhet.

”Kärlekens ACT” av Russ Harris: Boken lär ut en rad strategier för hur man kan släppa olika orealistiska föreställningar och attityder till kärleken. Den ger anvisningar till hur man genom sitt eget handlande kan skapa ett kärleksfullt och långlivat förhållande och hur man kan handskas med och acceptera de jobbiga tankar och känslor som ofrånkomligen uppstår i en relation. Boken lär även ut hur man tar hand om sorg, rädsla och avvisanden, hur man bär sig åt med ilska, frustration och förbittring samt hur man kan förlåta både sig själv och sin partner.

"Himmel, helvete och allt däremellan: om känslor av Anna Kåver": Tanken med den här boken är att du som läser den ska förstå dig själv och dina medmänniskor bättre och också veta hur du kan hantera dina egna och andras känslor. Författaren vill bidra till att öka din tolerans och acceptans av dig själv som en i grunden känslosam, irrationell och oerhört mänsklig människa.

"Social ångest: att känna sig granskad och bortgjord" av Anna Kåver: I den här boken får du kunskap om social ångest, varför man drabbas och hur KBT-behandling går till. Anna Kåver har även skrivit de läsvärda böckerna Att leva ett liv, inte vinna ett krig: om acceptans, Tillsammans: om medkänsla och bekräftelse samt Vem är det som bestämmer i ditt liv? Om medveten närvaro.

”Att vilja men inte kunna: om sex som gör ont" av Elin Lundberg: Varannan kvinna mellan 20 och 30 år i Sverige hade ont vid något av sina senaste samlag. Ca 13 % av alla kvinnor har svåra problem. Drömmen om in- och ut sex är så stark att den som får ont vid sex kan känna sig rädd, misslyckad och olycklig. Här får du ny kunskap om kropp och hjärna, redskap att övervinna eller hantera rädsla, och strategier att bete dig på nya sätt. Ny kunskap ihop med nya beteenden hjälper dig att må bättre. Du får följa fyra kvinnor och deras arbete med att göra förändringar och må bättre.

”Livet är nu!: verktyg för en enklare vardag” av Ludmilla Rosengren: Det är inte alltid lätt att förstå sig själv och andra. Ofta fastnar man i det som redan har hänt eller i oro för det som ska hända. Det kan leda till att man missar att leva livet just nu. Hur gör man för att må bra och orka med olika svårigheter i livet? Den här boken vänder sig i första hand till äldre barn och yngre ungdomar och lär ut verktyg för att hantera livets olika svårigheter redan innan de inträffat. Boken kan läsas från cirka 11 års ålder och upp i åldrarna.

"Mentaliseringsboken" av Per Wallroth: Att mentalisera - det är att försöka se sig själv utifrån och andra ­män­­niskor inifrån. En omfattande ­forskning har visat­ att vår ­förmåga att ­mentalisera har en ­avgörande ­betydelse för oss. Den påverkar i hög grad hur vi mår psykiskt och ­fysiskt. I Mentaliseringsboken presenteras­ på ett ­lättfattligt sätt de viktigaste slutsatserna­ i forskningen om mentalisering.­ Här finns en rad praktiska råd och enkla övningar­ som hjälper läsaren att mentalisera bättre.

Senast uppdaterad: 2020-04-24 14:49