Support för stöd och behandling
Bruksanvisning
Bruksanvisningen är ett dokument som alla som kommer att arbeta med ”Stöd och behandling” eller ”Designverktyget” behöver läsa. Det innehåller viktig information om tjänstens avsedda användning och funktioner.
Manualer från Inera
- Manual Behandlare
- Manual Behörighetsadministratör, Invånaradministratör och Dataadministratör
- Manual Designverktyget (finns bara på nätet)
- Läs om de olika rollerna i Stöd och behandling.
Prenumerera på driftstatus och servicefönster
Du som använder Stöd och behandling bör prenumerera på:
- Information om driftstatus och servicefönster för tjänsten.
Då får du information om eventuella avbrott i tjänsten. Servicefönster inträffar några gånger per år i samband med nya releaser av plattformen.
Se även den nationella SoB-förvaltningens öppna informationssida nedan för aktuell information.
Checklistor och lathundar för personal
- Lathund för att starta program i utbildningsmiljön. Se film. Personal loggar numera enklast in via vår startsida på Vårdgivarwebben, inte via Inera som lathunden och filmen visar.
- Checklista - överlämna moment mellan enheter
- Checklista inloggningsproblem
- Lathund för Behörighetsadministratör
- Lathund för Dataadministratör (exportera data)
- Lathund för att aktivera ärendetypen Stöd och behandling (lokal 1177-admin)
- Lathund för att skapa (medarbetar)uppdrag (en förutsättning för att Behörighetsadministratör ska kunna lägga till personal på enheten i Stöd och behandling). Medarbetaruppdrag "Vård och behandling" delas ut i Behörighetsbeställningen.
- Lathund för att rensa cachen i Internet Explorer och Google Chrome (första steget att pröva vid inloggningsproblem, kom också ihåg att göra detta i samband med nya releaser av plattformen, se nedan för information om när de släpps)
- Lathund för att ta skärmdumpar för supportärenden samt dölja personuppgifter
- Lathund för att exportera data från Stöd och behandling
Användarstöd
Information att dela med invånare/patienter
- Bildstöd (detaljerade inloggningsinstruktioner, 6 sidor)
- Starta ditt stöd- eller behandlingsprogram (1 sida)
- På 1177.se finns information om hur man startar program, kortlänk till sidan: 1177.se/vastra-gotaland/starta-program-vgr
- Invånare/patienter kan nå Stöd och behandling direkt genom att skriva in sob.1177.se i webbläsaren.
Exportera data
Personal med rollen dataadministratör på enheten kan exportera data till en xml-fil. Använd sedan csv-omvandlaren nedan för att omvandla den till en csv-fil som kan läsas av Microsoft Excel och vanliga statistikprogram.
På grund av en bugg behöver du för tillfället använda webbläsaren Internet Explorer när du exporterar data (den exporterade datafilen visas inte om du använde Chrome).
- Se Manual Behörighetsadministratör, Invånaradministratör och Dataadministratör för information om hur man exporterar data (en xml-fil) från Stöd och behandling.
- CSV-omvandlare. Exportera datafilen med förvalda inställningar, dvs "TAB" och "UTF-8". Öppna sedan Microsoft Excel, välj fliken "Data", sedan "Från text/CSV", leta upp filen och importera. I importrutan, ange filursprung till "65001: Unicode (UTF-8)", och tryck på "Läs in". Nu ska filen läsas in i rätt format. Se även denna lathund.
- Detaljerad information om hur filen kan användas: Dataexport i XML och CSV format (Öppen info: Stöd och behandling).
Kontakt
Se först om du kan hitta svar på din fråga i de manualer, checklistor och lathundar som Inera har skapat.
Kvarstår frågan så mejla den regionala supporten:
Bifoga gärna ett skärmklipp som visar hela skärmen (det är viktigt att även klockslag och adressfältet visas, förutom felmeddelandet). Skärmklipp kan tas med programmet "Skärmklippverktyget" som finns i alla datorer som kör Windows, se lathund för detta.
Om du har inloggningsproblem så är det hjälpsamt om du även anger vilken IP-adress din dator har. För att ta reda på din IP-adress går du in på denna länk https://ifconfig.co/ip och kopierar den IP-adress som står angiven på sidan.
Den regionala supporten kan vända sig till den nationella supporten vid Inera. Felanmälan till den nationella supporten görs endast undantagsvis på egen hand av den enskilde användaren (kontakta alltså den regionala supporten först). Den nationella supporten nås vid behov på e-tjanster@1177.se. I ämnet/ärendet anges "Stöd och behandling".
Den nationella supporten kan även nås på telefon:
Nationell supporttelefon för vårdpersonal: 0771-25 10 10 tonval*1.
Nationell supporttelefon för invånare: 0770-72 00 00.
För regional support om 1177 Vårdguidens e-tjänster generellt, se e-tjänsternas sida Support och kontakt.
Frågor och svar från Inera om: