Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Inloggning med lösenord och sms tas bort

Här kommer information från Inera, den nationella förvaltningen för 1177 Vårdguidens e-tjänster, gällande inloggning med sms

Vad är det som kommer att förändras?

Den 10 december 2019 tas inloggning via lösenord och SMS i 1177 Vårdguidens e-tjänster bort för invånare. Kraven på säkerhet i samhällets digitala tjänster höjs successivt och den aktuella inloggningsmetoden behöver nu tas bort för att säkerställa ett fullgott skydd av invånares personuppgifter.

Från och med den 10 december behöver invånaren ha antingen BankID eller e-legitimationen Freja eID Plus.

Läs mer om Freja eID Plus här

Dokument inloggning lösenord sms

Information till invånare

Inom kort finns information till invånare i följande kanaler:
• inloggningssidan för lösenord och SMS
• alla kontaktvägar till supporten
• 1177.se, UMO.se, Youmo.se, 1177 Vårdguiden på telefon
• exempelvis Stöd och behandling och andra tjänster som nås via inloggning i e-tjänsterna.

Här finns information för invånare om hur man loggar in

Vad kan du som vårdpersonal göra?

Det är en mycket liten andel invånare som fortfarande loggar in med lösenord och SMS – i augusti i år gjordes 0,4 % av alla inloggningar med den metoden – och andelen minskar stadigt. De invånare som loggar in med lösenord och SMS tillhör framför allt grupperna
• ungdomar
• äldre personer
• personer med kognitiv funktionsnedsättning.

Det är samtidigt personer i dessa grupper som kan ha svårt att skaffa en e-legitimation.
Det är alltså bra om du som vårdpersonal kan rikta särskild uppmärksamhet mot personer i dessa grupper för att fånga upp de som i dag loggar in med lösenord och SMS.

Ombudsfunktion

I början av 2020 blir det dock möjligt för en legal ställföreträdare att agera ombud åt en annan vuxen person. Då kan en närstående till dig logga in och sedan agera ombud för dig.

Support och frågor hänvisas enligt nedan:

Vid frågor från vårdpersonal
E-post: e-tjanster@1177.se
Telefonnummer vårdpersonal 0771-25 10 10

Vid frågor invånare
Formulär www.1177.se, klicka på Logga in, ”Mejla supporten” (längst ner på sidan)
Telefonnummer invånare 0770-72 00 00

FAQ

Varför kan jag inte längre logga in med lösenord och SMS?

Svar: Kraven på säkerhet i samhällets digitala tjänster höjs successivt och inloggning med lösenord och SMS behöver nu tas bort i e-tjänsterna. Det görs för att skydda dina personuppgifter så att ingen annan ska kunna ta del av dem.

Hur ska jag nu logga in?

Svar: Svar: För att fortsatt kunna logga in i 1177 Vårdguidens e-tjänster behöver du skaffa ett BankID.

Hur skaffar jag en e-legitimation/BankID?

Svar: Du ska kontakta din bank.

Jag har varken smart mobil, dator eller surfplatta, hur ska jag nu kunna logga in?

Svar: I dagsläget är det endast möjligt att logga in i 1177 Vårdguidens e-tjänster med BankID (även Telia e-legitimation på kort fungerar). I början av 2020 blir det dock möjligt för en legal ställföreträdare att agera ombud åt en annan vuxen person. Då kan en närstående till dig logga in och sedan agera ombud för dig.

Jag kan inte skaffa BankID, hur ska jag nu kunna använda e-tjänsterna?

Svar: Kraven på säkerhet i samhällets digitala tjänster höjs successivt och inloggning med lösenord och SMS behöver nu tas bort i e-tjänsterna. Det görs för att skydda dina personuppgifter så att ingen annan ska kunna ta del av dem. I dagsläget är det endast möjligt att logga in i 1177 Vårdguidens e-tjänster med BankID (även Telia e-legitimation på kort fungerar). I början av 2020 blir det dock möjligt för en legal ställföreträdare att agera ombud åt en annan vuxen person. Då kan en närstående till dig logga in och sedan agera ombud för dig.

Hur ska jag nu kunna utföra ärenden åt mina föräldrar?

Svar: I dagsläget är det inte möjligt att agera ombud åt anhöriga. I början av 2020 blir det dock möjligt för en legal ställföreträdare att agera ombud åt en annan vuxen person. Då kan du logga in och sedan agera ombud för dina föräldrar. Du rekommenderas i nuläget att hjälpa dina föräldrar att skaffa BankID, om möjligt.

Hur ska jag nu kunna utföra ärenden åt min sjuka 13-åring?

Svar: Om ditt barn har ett BankID kan ditt barn logga in med det, annars behöver du skaffa ett BankID åt ditt barn. Du som förälder kan sedan vara närvarande som stöd när ditt barn själv loggar in.

Mitt barn har en pågående behandling i Stöd och behandling och loggar i dag in med lösenord och SMS. Hur ska mitt barn göra nu?

Svar: Du behöver skaffa ett BankID åt ditt barn. Du som förälder kan sedan vara närvarande som stöd när ditt barn själv loggar in och genomgår behandlingen.

Senast uppdaterad: 2019-11-27 16:35