Nya 1177 Vårdguidens e-tjänster

Nytt datum för det nya gränssnittet (golive) blir den 10 juni! Styrgruppen för projektet har beslutat att flytta fram golive-datum pga att migreringsarbetet tagit längre tid än beräknat.

1177 Vårdguidens e-tjänster ska flyttas till en ny plattform. Flytten startar den 12 mars och pågår till 10 juni och under denna tid kommer systemet att vara låst för redigering enligt nedanstående lista. Ärendehantering kommer att fungera som vanligt.

Flytten innebär att ni som vårdgivare får ett nytt gränssnitt från och med 10 juni. Funktioner kommer vara desamma men utséendet kommer att förändras.

Visningar och utbildningar

Vi erbjuder visningar av det nya gränssnittet från och med 6 maj och några tillfällen framåt för dig som är nyfiken på att se det nya gränssnittet som kommer den 10 juni. Du hittar alla tillfällen i regionkalendern


Presentationen Skypevisningar

Presentation nya frågetyper

 

 Utbildningsfilmer från Inera:

Utbildningsfilmer för dig som är administratör 

Utbildningsfilmer för dig som ärendehanterare (besvara ärenden)

Utbildningsfilmer för dig som ärendemottagare (se mottagningens inkorg och fördela)

Mer information om releasen hittar ni under mvkforum.se

Den 12 mars kommer administrationsgränssnittet att låsas på grund av flytt till ny plattform och vara låst till 10 juni!

Vad måste ni som är administratörer göra innan låsning?

  • Har ni enheter som ska starta upp måste de vara aktiverade och konfigurerade innan 12 mars.
  • Ta bort alla ärendetyper som inte används
  • Ta bort alla personer som inte ska ha behörighet till enheten 
  • Avsluta så många ärenden som möjligt (kontrollera även fördelade ärenden)
  • Kontrollera vilka mejladresser som är inlagda för avisering

Ju mer det är rensat, desto fortare kan överflytt till nya plattformen ske! 

När är systemet låst? 12 mars- 10 juni. På grund av att detta arbeta tagit längre tid än beräknat så har datum flyttats från 12 maj till 10 juni.   

Varför måste  systemet låsas? - 1177 Vårdguidens e-tjänster ska byta plattform, det vill säga flytta från en plats till en annan samt flytta över all information som finns i det gamla. 

Vem berörs? - Alla administratörer av e-tjänsterna. 

Vem berörs inte? - invånare, ärendemottagare och vårdgivare/ärendehanterare. Man kan fortfarande skicka och ta emot ärenden, använda omvänt ärendeflöde, boka tid. 

Varför så lång tid ? Det är mycket information som ska flyttas över. 

Man kan:

  • redigera geografiskt betjäningsområde
  • dela ut ärendetyp
  • ändra i villkorstexter
  • ta emot, fördela och besvara ärenden
  • använda omvänt ärendeflöde
  • hantera behörigheter
  • redigera övrig information
  • ansluta webbtidböcker
  • ansluta uthoppstjänster
  • ansluta inkorgsfunktioner

 Man kan inte:

  • ändra i ärendetyper
  • aktivera nya ärendetyper
  • inaktivera ärendetyper
  • skapa egna ärendetyper
  • lägga till/ändra/ta bort svar och delsvar
  • inte ändra i omvänt ärendeflöde
  • aktivera ny enhet (om det inte är en mottagning som endast ska ha webbtidbok och eller uthoppstjänster, då hjälper nationella förvaltningen till)
  • inaktivera enheter (Plocka istället bort betjäningsområde)

 Övrigt: 

  • Om en enhet byter namn så kommer uppdatering ske automatiskt som idag från HSA
  • Om en enhet byter HSA-id så kommer enheten att ligga med fel HSA-id i e-tjänsterna under hela låsningsperioden eftersom inga nya enheter kan aktiveras under låsningen.
  • Länkar i svar/delsvar/motfråga/omvänt ärendeflöde, villkorstexter och övrig information som går direkt in till en annan ärendetyp kommer däremot inte att kunna migreras. Dessa länkar måste hanteras manuellt.
  • Länkar till 1177.se kommer att få nya adresser men de gamla fungerar under en övergångsperiod, på grund av plattformsbyte även på 1177.se
  • Uthoppstjänster fungerar som vanligt
Senast uppdaterad: 2019-05-16 14:31