Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

1177 Vårdguidens e-tjänster – inloggning med lösenord och SMS tas bort

Den 3 december 2019 tas inloggning via lösenord och SMS i 1177 Vårdguidens e-tjänster bort för invånare. Kraven på säkerhet i samhällets digitala tjänster höjs successivt och den aktuella inloggningsmetoden behöver nu tas bort för att säkerställa ett fullgott skydd av invånares personuppgifter. Användare av lösenord och SMS ska hänvisas till att istället använda e-legitimation, i nuläget BankID.

Inom kort finns information till invånare i följande kanaler:

  • Inloggningssidan för lösenord och SMS
  • Alla kontaktvägar till supporten
  • 1177.se, UMO.se, Youmo.se, 1177 Vårdguiden på telefon
  • Stöd och behandling och andra tjänster som nås via inloggning i e-tjänsterna

Vad kan du som vårdpersonal göra?
Det är en mycket liten andel invånare som fortfarande loggar in med lösenord och SMS – i augusti i år gjordes 0,4 procent av alla inloggningar med den metoden – och andelen minskar stadigt. De invånare som loggar in med lösenord och SMS tillhör framför allt dessa grupper:

  • Ungdomar
  • Äldre personer
  • Personer med kognitiv funktionsnedsättning

Det är samtidigt personer i dessa grupper som kan ha svårt att skaffa en e-legitimation. Det är alltså bra om du som vårdpersonal kan rikta särskild uppmärksamhet mot personer i dessa grupper för att fånga upp de som i dag loggar in med lösenord och SMS.

Ombudsfunktion
I början av 2020 blir det dock möjligt för en legal ställföreträdare att agera ombud åt en annan vuxen person. Då kan en närstående logga in och sedan agera ombud.

Läs utförligare information här

Kontakt vid frågor:
e-tjanster@1177.se
Tel: 0771-25 10 10

Senast uppdaterad: 2019-10-18 11:42