Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Patientröster om bemötande i primärvård

Patientnämnden har 3 juni presenterat rapporten Att möta med omsorg – Patientröster om bemötande i primärvård.

Patienters synpunkter har en viktig roll i vårdens utveckling. Bemötandet har ett starkt samband med hur väl patienterna anser att sjukvården fungerar. Det kan också påverka resultatet av vård och behandling och har därmed betydelse för patientsäkerheten.

Mängden inkomna klagomål till patientnämndernas kansli gällande kommunikation ökade mellan 2018 och 2019 med 40 procent. Det var vanligt i inkomna klagomål att patienterna beskrev en känsla av brist på omsorg eller empati.

I rapporten framhålls vikten av att arbeta med bemötandefrågor på ett långsiktigt och systematiskt sätt, och en del av tillgängligt utbildningsmaterial presenteras. Utifrån beskrivna situationer belyses frågor som kan vara av värde i arbetet med bemötandefrågor.

Rapport: Att möta med omsorg – Patientröster om bemötande i primärvård.

Kontakt vid frågor:
Karin Nordgren, utredare
Tel 010 – 441 20 07

Susanne Tedsjö, förvaltningschef
Tel 0703- 88 28 30

Senast uppdaterad: 2020-06-03 14:55