Beredningsgrupp IT-stöd
Beredningsgrupp IT-stöd ingår i samarbetsorganisationen och beredningsstrukturen under Ledningsrådet för hjälpmedel (Ledningsrådet). Beredningsgruppen arbetar på uppdrag av och får strategisk vägledning från ledningsrådet. Beredningsgruppen ska bereda frågor och ta fram förslag, rekommendationer och beslutsunderlag till ledningsrådet.
Beredningsgruppens representanter
Uppdrag för beredningsgrupp IT-stöd
Mötesplan 2023
Digitalt möte alternativt centralt i Göteborg med start klockan 09:00.
31 januari 2023
18 april 2023
8 juni 2023
31 augusti
10 oktober
14 december
Beredningsgruppens representanter
Ordförande och sekreterare
Samverkansfunktionen:
Piotr Gabrys piotr.gabrys@vgregion.se
Henric Wichmann henric.wichmann@vgregion.se
Kommunernas representanter
Susanne Lindquist
susanne.lindquist@trollhattan.se
Fyrbodals kommunalförbund
Jeanette Nilsson
jeanette.nilsson@vara.se
Skaraborgs kommunalförbund
Monika Hägg
monika.hagg@tranemo.se
Sjuhärads kommunalförbund
Vakant
Göteborgsregionens kommunalförbund
Johanna Sternvik
johanna.sternvik@aldrevardomsorg.goteborg.se
Göteborgs stad
Västra Götalandsregionens representanter
anna.m.larsson@vgregion.se
Habilitering & Hälsa
Annika Flytström
annika.flytstrom@vgregion.se
Primärvård (Primärvårdens hjälpmedelsenhet)
Sofia Lökholm
sofia.lokholm@vgregion.se
Sjukhus
Vakant
Vakant
Hjälpmedelscentralens representant
Jörgen Ehlin
jorgen.ehlin@vgregion.se
Hjälpmedelscentralen
Uppdrag
Beredning och uppföljning av frågor som berör vårdgivarnas användning av IT-stöd för de produktområden som ingår i Ledningsrådets uppdrag utifrån huvudmännens ansvar för hälso- och sjukvård samt socialtjänst.
Ansvar
- Omhänderta huvudmännens perspektiv samt hantera användarnas behov och önskemål gällande IT-stödets funktionalitet
- Omvärldsbevakning inom ramen för uppdraget.
- Representanterna i beredningsgruppen ansvarar för att inhämta synpunkter från och informera det område (sjukhus, Habilitering & Hälsa, primärvård eller kommunalförbundsområde) man representerar.
Mandat
- Fatta beslut om anpassningar gällande IT-stöd upp till 50 000 kr.
- Fatta beslut om redaktionella förändringar i rutiner och andra dokument gällande IT-stöd.
- För övriga frågor inom beredningsgruppens område: Bereda frågor och ta fram förslag, rekommendationer och beslutsunderlag till ledningsrådet.
Arbetsorganisation
Beredningsgruppen ska bestå av representanter för kommunerna i Västra Götaland och från Västra Götalandsregionens förvaltningar inklusive en representant från privat utförare samt en representant från Hjälpmedelscentralen. Representant aviserar till samverkansfunktionen och sin uppdragsgivare om hen avser att avsluta sitt uppdrag.
Representanter | Antal | Utses av |
---|---|---|
Kommuner | 5 | Respektive kommunalförbundsområde och Göteborgs stad via VästKom |
VGR | 5 | Representanter från VGR nomineras av respektive förvaltning samt privata vårdgivares branschorganisation och utses av läkemedels- och hjälpmedelschef, Koncernkontoret (sjukhus, Habilitering och Hälsa, offentlig och privat primärvård bör vara representerade). |
Hjälpmedelscentralen | 1 | Försörjningsförvaltningen |
Ordförande och sekreterare | N/A | Samverkansfunktionen |
Önskad kompetens
Den samlade gruppen önskas ha:
- Kunskap om hälso- och sjukvårdsprocessen, socialtjänstprocessen, vårdsamverkan och aktuella regelverk..
- Kunskap om IT-stödets funktionalitet utifrån användarperspektiv inom det område man representerar.
- Kännedom om aktuella avtal och överenskommelse.
- Förmåga att balansera perspektiven ekonomi, verksamhet, patientbehov och patientsäkerhet.
- God kännedom om den verksamhet man representerar.
- Tillgång till nätverk i den egna organisationen för att kunna inhämta information gällande behov av IT-stöd.
- Intresse för IT och digitaliseringsfrågor.
- Strategisk förmåga.
Adjungerad kompetens
Vid behov adjungeras kompetens.
Arbetsformer
- Beredningsgruppen sammanträder cirka sex till åtta gånger per år.
- Mötesanteckningar ska föras och rekommendationer, beslut samt beslutsunderlag ska dokumenteras. All dokumentation ska finnas tillgänglig för representanterna på en gemensam plattform samt förvaras hos samverkansfunktionen.
- Vid behov tillsätts arbetsgrupper med expertkompetens för specifika frågor.
- Vid behov sker samverkan med andra beredningsgrupper.
- Vid behov involveras lämpliga forum för att få förankring och perspektiv i frågor.
- Samverkansfunktionen är sammankallande samt ordförande och sekreterare på mötena.
- Samverkansfunktionen rapporterar till ledningsrådet.