Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Vårdgivarnas åtagande

Enligt Tjänstespecifikation för försörjning av personliga hjälpmedel enligt samarbetsavtal är vårdgivarnas ansvar:

  • Följa gemensamt upprättade rutiner
  • Ansvara för förskrivarnas kompetens
  • Ansvara för beställning och kostnadsansvar för tolk
  • Beställa tjänst i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel. I undantagsfall, då digital beställning inte är möjlig, kan beställningar hanteras manuellt
  • Ansvara för att registrera förskrivna hjälpmedel i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel så att de är spårbara
  • Rapportera brister och risker gällande utförande av tjänster

Komplettering efter beslut i beredningsgrupp Avtal och utveckling 2016-03-17:
Vårdgivarna ska ta ett gemensamt ansvar för självkostnaden genom att:

  • När det är möjligt förskriva rekonditionerade produkter
  • Snarast och senast inom fem arbetsdagar, kontrollera att leverans skett enligt beställning
  • Kontrollera fakturaunderlag
  • Kontrollera patientens registrerade hjälpmedelsinnehav
  • Rapportera förkomna hjälpmedel

Tillbaka till Guide till tjänsterna i samarbetsavtalet

Senast uppdaterad: 2018-05-18 11:03