Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Samverkansfunktionen

Samverkansfunktionen ingår i samarbetsorganisationen och beredningsstrukturen under Ledningsrådet för hjälpmedel (ledningsrådet). Med kunskap inom området hjälpmedel ska samverkansfunktionen samordna och utveckla frågor på uppdrag av huvudmännen genom ledningsrådet.

Uppdrag

  • Handlägga ärenden som informeras eller beslutas om av ledningsrådet.
  • Samordna agenda och vara sekreterare vid ledningsrådet.
  • Rapportera till ledningsrådet från beredningsgrupperna.
  • Bevaka och föreslå strategiska/taktiska frågor avseende förskrivning och försörjning till ledningsrådet.
  • Samordna och planera beredningsgruppernas arbete.
  • Planera och genomföra aktiviteter inom Forum för information, dialog och förankring.
  • Säkerställa att information tas fram och distribueras samt vid behov upprätta kommunikationsplan.
  • Säkerställa att analyser och uppföljningsrapporter tas fram och förankras.
  • Ansvara för att samarbete sker med vårdgivare/huvudmän och grupperingar inom Regional kunskapsstyrning.
  • Ansvara för att samarbete sker mellan vårdgivare och försörjare/distributör i olika frågor.

Kompetenskriterier

Kompetens hos en eller flera representanter:

  • Fördjupad kunskap om hälso- och sjukvårdsprocessen, vårdsamverkan och aktuellt regelverk.
  • Fördjupad kunskap om förskrivning av hjälpmedel, på övergripande nivå.
  • Fördjupad kunskap om socialtjänstprocessen och aktuella regelverk.
  • Fördjupad kunskap om aktuella avtal och överenskommelse.

 

Har du frågor mejla till: samordning.hjalpmedel@vgregion.se

 

Postadress: Västra Götalandsregionen, Regionens Hus 405 44 Göteborg

Senast uppdaterad: 2023-01-02 10:45