Samverkansfunktionen
Samverkansfunktionen ingår i samarbetsorganisationen och beredningsstrukturen under Ledningsrådet för hjälpmedel (ledningsrådet). Med kunskap inom området hjälpmedel ska samverkansfunktionen samordna och utveckla frågor på uppdrag av huvudmännen genom ledningsrådet.
Uppdrag
- Handlägga ärenden som informeras eller beslutas om av ledningsrådet.
- Samordna agenda och vara sekreterare vid ledningsrådet.
- Rapportera till ledningsrådet från beredningsgrupperna.
- Bevaka och föreslå strategiska/taktiska frågor avseende förskrivning och försörjning till ledningsrådet.
- Samordna och planera beredningsgruppernas arbete.
- Planera och genomföra aktiviteter inom Forum för information, dialog och förankring.
- Säkerställa att information tas fram och distribueras samt vid behov upprätta kommunikationsplan.
- Säkerställa att analyser och uppföljningsrapporter tas fram och förankras.
- Ansvara för att samarbete sker med vårdgivare/huvudmän och grupperingar inom Regional kunskapsstyrning.
- Ansvara för att samarbete sker mellan vårdgivare och försörjare/distributör i olika frågor.
Kompetenskriterier
Kompetens hos en eller flera representanter:
- Fördjupad kunskap om hälso- och sjukvårdsprocessen, vårdsamverkan och aktuellt regelverk.
- Fördjupad kunskap om förskrivning av hjälpmedel, på övergripande nivå.
- Fördjupad kunskap om socialtjänstprocessen och aktuella regelverk.
- Fördjupad kunskap om aktuella avtal och överenskommelse.
Senast uppdaterad: 2023-01-02 10:45
Har du en synpunkt eller fråga om webbsidan?