Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Beslut om möjlighet till tillfälligt minskat uppdrag

Hälso- och sjukvårdsstyrelsen beslutade den 13 maj 2020 att leverantörer inom Vårdval Vårdcentral kan ansöka om tillfälligt minskat uppdrag med anledning av sjukfrånvaro hos personalen på grund av covid-19. Beslutet gäller från och med 13 maj 2020 till och med 31 augusti 2020.

Länk till beslut och andra handlingar i hälso- och sjukvårdsstyrelsen

Patienter som måste söka sig till annan anvisad vårdcentral på grund av personalbrist på den vårdcentral patienten är listad, betalar patientavgift som om de vore listade. Detta är dock enbart möjligt efter att hälso- och sjukvårdsnämnd beslutat om minskat uppdrag i enlighet med rutinen.

Rutin för ansökan:
Ansökan görs via formulär ”Ansökan om tillfälligt minskat uppdrag inom Vårdval Vårdcentral med anledning av covid-19”. Formuläret ligger också under Krav- och kvalitetsbok Vårdval Vårdcentral på Vårdgivarwebben.

Ansökan skickas för beslut till respektive hälso- och sjukvårdsnämnd via Vårdval Vårdcentrals funktionsbrevlåda: vgprimarvard@vgregion.se.

Kontakt vid frågor:
vgprimarvard@vgregion.se

Senast uppdaterad: 2020-05-20 14:39