Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Prestationsersättning för vårdsamordnare

Prestationsersättning för vårdsamordnare beräknas för antal patienter som haft kontakt med vårdcentralen via besök eller telefon

Med anledning av Covid-19 är det önskvärt att genomföra mer distanskontakter. För vårdsamordnarna innebär det, att det första eller avslutande besöket kan ersättas med ett längre telefonsamtal eller en digital kontakt. Åtgärdskodning görs som vanligt med KVÅ-kod UV 119. För att få prestationsersättningen jämställs besök och telefonkontakter. Kraven är reviderade i mars och gäller från 1 januari 2020.

Ersättningen under 2020 består av följande delar:

Grundbelopp på 60 000 kr, för vårdcentraler med utbildad vårdsamordnare, och som haft uppföljning av patienter med psykisk ohälsa, och registrerat detta enligt KVÅ-kod UV119.

Prestationsersättning därutöver på 15 kr per listningspoäng. Då ska kontakt ha skett med patienter och ha registrerats enligt KVÅ-kod UV119. För att få ersättning ska vårdsamordnaren under första halvåret 2020 ha haft besök av, eller telefonkontakter med minst ett visst antal enskilda patienter. Se nedanstående tabell:

Antal listade

Antal patienter med besök

– 4 000

10

4 001 – 8 000

15

8 001 – 12 000

20

12 001 – 16 000

25

16 001 –

30

Utbetalning av ersättning kommer att ske under senare delen av hösten 2020.

Senast uppdaterad: 2020-04-06 16:40