Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Varför patientnämnden?

Patientnämnden stödjer och hjälper patienter som han synpunkter och klagomål på vården. Utgångspunkt är Lag (2017:372) om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården. Patientnämnderna ska bidra till:

  • vårdens kvalitetsutveckling
  • hög patientsäkerhet
  • att verksamheterna inom hälso- och sjukvården anpassas efter patienternas behov och förutsättningar
  • att mänskliga rättigheter och barnkonventionen beaktas

Patienterna ska i första hand vända sig till er inom vården med sina synpunkter och klagomål men kan också vända sig till patientnämnden direkt, om patienten föredrar en oberoende instans.

Vi utreder enskild klagomål där cirka 40% går till utredning inom vården. I utredningsärenden formuleras tydliga frågor som patienten vill ha svar på och vi förväntar oss var inom fyra veckor. Lagen förespråkar en svarstid om fyra veckor.

Patientnämnderna jobbar också med att sammanställa iakttagelser, problemområde, ärendestatiskt och visar på genenrell problematik och systembrister. Detta återförs till er inom vården och till förtroendevalda för att bidra till utveckling av vården.

Bild - varför finns patientnämnden -

Fackfrågor - När ska jag som anställd kontakta patientnämden (vad är det för frågor vi får)

Senast uppdaterad: 2019-02-28 14:56