Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Använd de digitala verktyg som redan finns

Johnie Berntsson i Vårdpodden

Det kommer hela tiden nya digitala verktyg men Johnie Berntsson menar att vi ska börja med att ta tillvara de verktyg som redan finns. Som avdelningschef för Vårdens digitalisering säger han i Vårdpodden att Västra Götalandsregionen inte får utestänga de invånare som valt att använda digitala verktyg.

Johnie Berntsson har tidigare arbetat med digitaliseringens utveckling på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Under hösten började han på Koncernkontoret som avdelningschef för Vårdens digitalisering och ska nu leda arbetet för hela Västra Götalandsregionen. Han menar att det är bra att kunna driva digitaliseringen samlat.

- Vi är i en fas där vi inte riktigt har anammat de nya digitala arbetssätten. Därför är det bra att vi kan stötta organisationen och samla alla de möjligheter som digitaliseringen innebär. Vi ska se till att verktygen fungerar, stödja förvaltningarna och driva på utvecklingen, förklara Johnie Berntsson.

Framgångsfaktorer

Vilka är då framgångsfaktorerna för att lyckas få med så många som möjligt på det digitala tåget?

- Vi måste ha en fungerande teknik. Där har vi en resa att göra men samtidigt måste vi ändå börja använda tekniken för att få den att mogna. Så ”early adopters”, som vill gå före är viktiga för att få bort barnsjukdomar, menar Johnie.

En teknik som Johnie särskilt pekar på är 1177 Vårdguidens tjänster. Han menar att plattformen för tjänsterna måste vara så stöttande som möjligt för att verksamheterna ska komma igång.

- Avdelningen Vårdens digitalisering ska även vara förvaltningarnas förlängda arm och driva frågorna upp mot Inera, som ansvarar för plattformen för 1177, säger Johnie.

Sms-påminnelser

Samtidigt finns det mycket som redan fungerar bra men som inte används i någon större utsträckning. Han tar kallelser som ett exempel.

- Vi bör kunna skicka ut sms-påminnelser. Vi har redan bra verktyg i 1177 som vi kan använda för att kalla patienterna elektroniskt istället för att skicka brev. Det skulle spara mycket arbetstid och kostnader, menar Johnie.

Finns det då inte en risk att personer som inte använder digitala verktyg i så stor utsträckning hamnar utanför? Johnie ger en annan syn på saken.

- Som offentlig verksamhet har vi ett ansvar att nå invånarna på det sätt som de är mottagliga för. Vi har ju tidigare arbetat för att nå personer med syn- och hörselproblem. Idag är de flesta invånarna i Västra Götaland anslutna till 1177. Om vi inte arbetar digitalt så utesluter vi gruppen som valt de digitala verktygen, menar han.

Lyssna på Johnie Berntsson i Vårdpodden

Nyhetstips

Vill du att andra ska kunna läsa om en intressant utveckling i din verksamhet inom Omställningen av hälso- och sjukvården eller FVM, Framtidens vårdinformationsmiljö? Tipsa mig, Kjell Foss, eller mejla uppgifter till vardskiftet@vgregion.se!

Senast uppdaterad: 2019-11-08 10:34