Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

E-tjänster är samlingsbegreppet

Publicerad:

Nyligen beslutades att e-tjänster är samlingsbegreppet för service som invånaren kan använda för att uträtta olika vårdärenden via webben eller andra elektroniska kanaler som mobiltelefon eller läsplatta.

- I Västra Götalandsregionen använder vi idag flera olika begrepp för en och samma sak. Digitala invånartjänster, digitala vårdtjänster och e-tjänster är exempel på begrepp som används för att beskriva tjänster där IT-stöd används i interaktionen mellan invånare och vårdgivare. Och det rör till det, både för våra medarbetare och för invånarna, säger Linn Riedl, utvecklingsstrateg på koncernavdelning förändring, Koncernkontoret.

Linn leder en nybildad koncernövergripande grupp som, i de fall det behövs, bedömer vilka begrepp som ska användas inom Västra Götalandsregionen.

Västra Götalandsregionens beslut att använda samlingsbegreppet e-tjänst går i linje med rekommendationer från Institutet för språk och folkminnen - Isof. Isof pekar samtidigt på att begreppet inte nödvändigtvis behöver användas för att beskriva varje enskild tjänst på till exempel en webbplats. Det är mer begripligt om man beskriver den hjälp e-tjänsten erbjuder: ”Boka och avboka tider” etc.

- Att begreppet är logiskt för invånare och patient har vägt tungt. Olika begrepp har testats av en panel med invånare. Där stod det klart att e-tjänster är ett begrepp som är väl inarbetat hos allmänheten. För de allra flesta är det tydligt vad som inkluderas i begreppet, även om det inte specifikt kopplas till vårdsektorn, förklarar Linn.

Den nya begreppsgruppens arbete kopplas vid behov ihop med övrigt term- och begreppsarbete inom VGR, som till exempel vid anpassningen av Millennium.

Samtidigt togs också beslut om begreppet egenmonitorering. Egenmonitorering innebär att patienten följer upp ett eller flera mätvärden med stöd av digital teknik hemifrån. Besluten innebär att anpassningar behöver göras, bland annat på webbplatser. Arbetet att successivt ändra våra regionövergripande webbplatser startar omgående.

Läs mer om beslutet e-tjänster

 Läs mer om beslutet egenmonitorering

Linn Riedl

utvecklingsstrateg på koncernavdelning förändring, Koncernkontoret.
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer
Publicerad: