Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Sanna Holmer: supportspecialist

Sanna Holmer arbetar i VGR IT:s support och är en av de personer som Västra Götalandsregionens medarbetare först kommer i kontakt med när de hör av sig för att ställa en IS/IT-relaterad fråga eller anmäla ett fel.

Hej Sanna! Vad gör en supportspecialist?

- Som supportspecialist på VGR IT Support tar jag emot, registrerar, löser och eskalerar ärenden vidare till andra delar av VGR IT.

Hur kan en vanlig arbetsdag se ut?

- På morgonen börjar vi med att se över planerade uppdateringar i våra IT-system, dels de som har genomförts men också de som ska genomföras. Vi ser även om det finns några akuta ärenden för att på så sätt göra oss en bild av vilka typer av frågor som kan tänkas komma in till oss under dagen. Som supportspecialist alternerar jag med att sitta i telefon eller jobba i det vi kallar för back-line. När jag sitter i telefonisupporten tar jag emot ärenden från våra användare som ringer in till oss direkt, medan jag i back-line hanterar de ärenden som kommit in till oss via vårt ärendehanteringssystem.

Vad är det bästa med att arbeta som supportspecialist?

- Ingen dag är den andra lik. Varje samtal är unikt - det kan handla om allt ifrån samtal från en operationssal och till ett naturbruksgymnasium. De har såklart väldigt olika behov av support.

Varför valde du att söka till VGR IT?

- Jag började arbeta här som konsult för fyra år sedan. Jag trivdes väldigt bra och så fort det fanns lediga tjänster sökte jag en anställning och den fick jag!

Ställs du inför några utmaningar i ditt yrke?

- Det händer ju att de användare som hör av sig till oss är upprörda när till exempel deras dator inte fungerar som den ska – att vända dessa så att de blir nöjda kan vara en utmaning. Vi har också periodvis många förändringar i vår IS/IT-miljö och det är alltid en utmaning att hålla koll och ha allt i huvudet.

Vad har du för bakgrund?

- Innan jag började jobba på VGR IT studerade jag på högskolan Väst i Trollhättan på programmet nätverksteknik med IT-säkerhet och innan dess drev jag en lunchrestaurang och arbetade på förskola.

Vad fick dig att byta inriktning och rikta in dig på IT?

- Jag har alltid varit intresserad av IT, data och teknik. När jag kände att det var dags att byta inriktning, så föll sig detta naturligt.

Har du några tips till den som vill arbeta med det du gör?

- Om du vill arbeta som supportspecialist måste du ha lätt för att lära och tycka om att hjälpa andra människor. Du behöver såklart ha koll på hur en dator fungerar och det är ett stort plus om du har ett bra minne och kan hantera många olika saker samtidigt.

Senast uppdaterad: 2018-01-16 14:59