Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Allvarlig coronavirus-smitta i samhället

Minska smittspridningen genom att hålla avstånd till andra och stanna hemma vid minsta förkylningssymptom. Kontakta vården om du känner dig mycket sjuk.

Aktuell information om covid-19 (VGR)

Lektion: Hälso- och sjukvårdsyrken i VR

En flicka i tonåren med långt ljusbrunt hår håller upp VR-glasögon framför ögonen. VR-glasögonen är i formen av en fyrkantig kartonglåda, på framsidan av lådan står det "Jag gör skillnad".

Lär elever i årskurs 7–9 hur det är att arbeta som ambulanssjuksköterska, ambulanssjukvårdare och biomedicinsk analytiker genom att besöka olika arbetsplatser med hjälp av VR-filmer.

Syfte

Att få veta mer om hur det är att arbeta som ambulanssjuksköterska, ambulanssjukvårdare och biomedicinsk analytiker.

Tidsåtgång

Cirka 60 minuter + förberedelser (läraren) cirka 10 minuter.

Förberedelser

Påminn gärna eleverna i förväg om att de ska ha med mobilen och hörlurar till lektionen. Titta på filmerna på Youtube. Du hittar dem på Västra Götalandsregionens Youtube-kanal i spellistan Yrkesfilmer. Skriv ut uppföljningsfrågorna eller förmedla dem digitalt.

Spellistan Yrkesfilmer på Youtube

Yrkesfilmer i virtual reality

För att kunna se filmerna i 3D beställer du VR-glasögon kostnadsfritt. Den nedladdningsbara versionen av lektionsplaneringen avser lektion med tillgång till VR-glasögon.

Beställ lektionspaket med VR-glasögon

Gör så här

  1. Informera eleverna om att de ska få se två filmer om olika yrken inom hälso- och sjukvård i 360 grader. Ge dem adressen till filmerna på Youtube.
  2. Kolla på första filmen. Diskutera fråga A–B
  3. Kolla på andra filmen. Diskutera fråga C–D
  4. Om tid finns kan ni diskutera fråga E–G när ni sett alla filmerna. Det går även bra att se filmerna först och ta alla frågor efteråt. Filmerna finns i Västra Götalandsregionens Youtube-kanal i spellistan Yrkesfilmer

Frågor

A. Vilka två olika yrken arbetar i ambulansen?
B. Vad skulle du tycka vara kul i deras jobb?
C. I vilken typ av arbetsmiljö arbetar Cecilia som biomedicinsk analytiker?
D. Vad skulle du tycka vara mest intressant i det jobbet?
E. Vad har du lärt dig om dessa yrken, som du inte visste tidigare?
F. Vilket yrke skulle passa dig bäst och varför?
G. På vilka sätt är dessa yrken viktiga för samhället, tycker du?

Svar till frågorna

A. Ambulanssjuksköterska/sjuksköterska (Emma) och ambulanssjukvårdare/undersköterska (Johan).
C. I laboratoriemiljö/laboratorium/labb.

Koppling till läroplanen

Läraren ska:

  • bidra med underlag för varje elevs val av fortsatt utbildning, och
  • medverka till att utveckla kontakter med mottagande skolor samt med organisationer, företag och andra som kan bidra till att berika skolans verksamhet och förankra den i det omgivande samhället.

Eleverna ska få (…) underlag för att välja fortsatt utbildning. Skolans mål är att varje elev

  • kan göra väl underbyggda val av fortsatt utbildning och yrkesinriktning.
  • kan granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna framtiden,
  • har inblick i närsamhället och dess arbets-, förenings- och kulturliv, och
  • har kännedom om möjligheter till fortsatt utbildning i Sverige och i andra länder.

(LGR 11)

Ladda ner lektionen

Senast uppdaterad: 2019-10-03 11:23