Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Ny avhandling från Umeå Universitet om måltidsmiljö

Publicerad: Uppdaterad:

Skollunchen associeras ofta med mat, näring och hälsa, medan matens och måltidssituationens sociala, fysiska, pedagogiska och kulturella betydelse ofta hamnar i skymundan skriver Linda Berggren, Umeå Universitet i sin doktorsavhandling om skolans måltids miljö.

Syftet med avhandlingen är att bidra med en djupare förståelse för hur elever, lärare och rektorer uppfattar och upplever skollunchen.

Saxat ur sammanfattningen:

  • Avhandlingen ger en inblick i hur elever, lärare och rektorer på ett antal svenska grundskolor uppfattar och upplever skollunchen, samt hur elever i Sverige, Norge, Finland och Island förstår skollunch i relation till hälsa. Och den bidrar med kunskap om vilka förutsättningar som finns för skollunchen utifrån ett helhetsperspektiv.
  • Det råder utmaningar främst vad gällande en integrerad och trivsam skollunch samt att elevers, lärares och rektorers upplevelser och uppfattningar av skollunchen påverkas negativt av hur skollunchen är planerad och organiserad på både skol- och kommunnivå och att förutsättningarna för sociala och pedagogiska intentioner samt en trivsam skollunchupplevelse inte alltid finns.
  • De främsta utmaningarna kretsar kring måltidsmiljön, logistik och olika strukturer som eleverna, lärarna och rektorerna måste anpassa sig till. Utmaningarna kan ha betydelse för möjligheten att påverka praktiken och möta olika intentioner och behov, det kan till exempel hindra avsikterna att göra skollunch till en trivsam upplevelse, liksom en integrerad och samplanerad aktivitet i skolan, vilket i slutändan kan påverka alla aktörer som är involverade i skollunchen.
  • Avhandlingens resultat belyser vikten av att uppmärksamma de fysiska och organisatoriska dimensionerna av skollunch, särskilt i relation till tidsplanering av skollunchen och huruvida skolrestaurangen är ändamålsenligt utformad och byggd, något som bör beaktas även när man utformar och bygger nya skolrestauranger.

Länk till avhandlingen för nedladdning

Publicerad:
Uppdaterad: