Flervalsmodellen

Flervalsmodellen är en måltidsmodell som syftar till ökad valfrihet för matgästerna, mer kreativitet i köket samt minskad andel specialkoster. Välkommen att inspireras av flervalsmodellen du också!
Flervalsmodellen är en buffémodell med fokus på ökad valfrihet för matgästen. Modellen togs fram av Marks kommun 2016 och resultatet var slående. På kort tid lyckades man minska andelen specialkost, öka matgästernas valfrihet samt kockarnas kreativitet. Sedan dess har flera kommuner och skolrestauranger hakat på.
I korthet så går modellen ut på att köket alltid serverar 3-4 rätter dagligen, vilka alltid täcker de vanligaste specialskosterna. Det serveras alltså alltid minst en glutenfri rätt, minst en låglaktos, minst en vegetarisk osv. På flera skolor har detta minskat antalet föranmälda specialkoster avsevärt, då de flesta matgäster kan äta av den vanliga buffén. Detta har i sin tur frigjort tid för kockarna som vanligtvis lagar specialkost, vilken istället kan läggas på extra kärlek i den ordinarie matlagningen.
Material och goda exempel
Här samlar vi goda exempel, menyplaneringsmallar tips och trix från olika kommuner som jobbar enligt flervalsmodellen. Saknar du något på denna sida eller har du tips på fler goda exempel? Hör av dig till skolmatsakademin@ri.se
Presentation om flervalsmodellen i Mark- och Bollebygds kommun>>
Menyplaneringsuppgift från Marks kommun>>
Exempelmeny från Bollebygds kommun>>
Tips på vägen
Tips från Hulebäcksgymnasiet i Härryda samt Samskolan i Göteborg från deras arbete med flervalsmodellen.
Ledning:
Vid införandet av flervalsmodellen
- Var på plats de första veckorna för att svara på frågor, uppmuntra måltidspersonalen, välkomna och vägleda era gäster.
- Var närvarande och ha en tät återkommande nära dialog med dina kockar. Ev. problem visar sig inte alltid de första veckorna. Håll i och håll ut!
- Skolan måste göras delaktiga, sälj in och informera på elevråd och på lärar-APT.
Måltidspersonal:
- Planera inte den fasta matsedeln för långt i förväg. Det tar död på kreativiteten och de kulinariska samtalen.
- Planera tillbehören till varje huvudrätt när ni sätter menyn annars glöms de lätt bot!
- Servera tillbehören i anslutning till tillhörande rätt
- Ta tillvara på elevernas idéer genom matambassadörer.
- Jobba med hög kocknärvaro ute i restaurangen under lunchrusningen.
- Allt i tortilla bröd går åt.
- Servera ett grönsaksbord som i sig erbjuder en väl sammansatt rätt.
- Våga blanda ihop smakrika rätter. Såsen med pastan, nudlar med grönsakerna, matvetet med ragun.
- Erbjud flera val även när det gäller dryck. Bubbelvatten har införts och konsumtionen av mjölk har minskat betydligt.
- Använd porslin som vi kan variera med i serveringen.
- Oftast blir det platsbrist i bufféerna – för vi vill ju ha fram så mycket som
möjligt. Men vi kör ibland kalla salladsblandningar på resterna på fat bredvid
bufféerna istället för i salladsbuffé, det säljer bra!