Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Valår, vården och Västtrafik i fokus när VGR:s Unga rådgivare träffades

Unga rådgivare
Fotograf: VGR

Regiondirektör Ann-Sofi Lodin träffade VGR:s Unga rådgivare för att diskutera aktuella frågor inom Västra Götalandsregionen (VGR), bland annat valresultatet från regionvalet den 9 september och förändringar inom den politiska organisationen 2019-2021.

Vidare diskuterade Ann-Sofi och de unga rådgivarna VGR:s ekonomiska läge och de faktorer som påverkar utvecklingen. Ann-Sofi gav även en bild över hur det ser ut i resten av regionerna och landstingen i Sverige. En återkommande fråga från unga rådgivare är såklart vården, och denna gång diskuterades status för arbetet med Framtidens vårdinformationsmiljö.

Besök på Västtrafik

Under eftermiddagen besökte Unga rådgivare Västtrafik. Maria och Leif berättade hur de arbetar med digitalisering och störningshantering. Det var mycket intressant och det blev tydligt att Västtrafik är mitt uppe i en förändringsresa där de satsar på sitt varumärke och verkligen vill se på sig själva som leverantör av helhetstjänst. Som resande handlar det inte bara om att ta sig från A till B, utan om en helhetsupplevelse. De arbetar mycket med metoden "tjänstedesign" inom digitaliseringsområdet. Det innebär bland annat att de har mycket och ofta kontakt med sina kunder för att förstå deras behov. Hela vägen från problemdefinition till färdig lösning.

Störningscentralens arbete var spännande att ta del av. Den ena delen av verksamheten jobbade med information till kund och den andra med samverkan och att ordna exempelvis ersättningsbussar. Deras arbete är väldigt beroende av tillgång till bra information från flera olika system, och pressen är stor när det väl händer något. För något som Västtrafik insett är; att även då de bara har störningar på 1-2 procent av sina resor, så är en kund som blivit försenad - men väl informerad - faktiskt mer nöjd än en kund som inte upplevt störning alls.

Unga rådgivare tackar Västtrafik för detta besök och hejar på dem i sitt fortsatta arbete!


Senast uppdaterad: 2018-09-28 15:10