Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Bli bra på matnyttig kommunikation

Dennis Bohman Olin är kommunikatör i Härryda kommun och var nyligen inbjuden att prata om kommunikation och sociala medier inom skola, förskola och offentliga kök. I publiken satt kockar, chefer och måltidsbiträden och så vi då, från Skolmatsakademin

- Att som kommunanställd kommunicera med kommunens invånare är viktigt och bra. Vi har ett gemensamt ansvar att sprida information och med en tydlig avsändare stärker vi de budskap vi vill ska nå ut.

Ungefär så börjar Dennis Bohman Olin. Sedan tar han upp en rad punkter och viktiga aspekter inom kommunikation. Han visar på exempel från den egna måltidsorganisationens olika konton och han skapar case där publiken får testa att svara på kniviga och otrevliga kommentarer. Vi tycker självklart att detta är intressant och efter att ha tagit del av föreläsningen förstår i hur viktig rätt kommunikation är. Att kommunicera har aldrig varit enklare än vad det är idag men hur gör man det bra och vad gäller inom en offentlig verksamhet? Vi vill självklart sprida föreläsningens innehåll vidare till alla er andra som inte kunde vara där och lyssna. Därför kommer här lite av Bohman Olins innehåll för er.

Varför ska vi arbeta med sociala medier?
Invånare har rätt att veta och med sociala medier når vi otroligt många på ett mycket kostnadseffektivt sätt. Social medier som kommunikationsverktyg öppnar upp för dialog vilket tidigare kan ha uppfattats som svårt och omöjligt mellan invånare och kommunanställd. Idag kan vi skapa förtroende för kommunen som varumärke och motverka missförstånd. Och det här har man från måltidservice i Härryda tagit till vara på likt i många andra kommuner. I Härryda visar det sig inte minst genom att det är den sektor i kommunen som har flest Instagram konton idag.

Just Instagram är det sociala mediet som lämpar sig bäst när man arbetar med mat. Bild en form av kommunikation som vi enkelt hanterar och lätt tar till oss. En blid säger mer än tusen ord och i bilder finns mycket att tolka in och avläsa. Inom offentlig måltid kan bilden på mat som serveras på en skola förändra attityden till skolmåltider. Den kan visa på kompetens och högtställda inköpskrav, god kvalité, omsorg, samarbeten och arbetsglädje. Just sådana värden som vi behöver visa upp och bättre sprida för att lättare hantera några av våra största utmaningar inom offentligmåltid; som rekrytering, folkhälsa och klimatsmarta måltider.

Kommunikation och förtroende
”Hade du gått på arbetsintervju i pyjamas, skrivit ett kärleksbrev på toalettpapper” Hur vi använder sociala medier ska vara en del av kommunens grafiska profil. Dennis Bohman Olin berättar om vikten av att hålla sig till denna. Det vill säga att använda sig av kommunloggan, grafiska figurer, symboler och färgval som är gemensamt för staden. Genom att följa kommunens profil är det lättare för mottagaren att ta emot informationen, känna sig trygg med vem avsändaren är samtidigt som det ger ett professionellt intryck. Förtroende är svårt att bygga upp men väldigt lätt att förlora. Alla anställda är ambassadörer. Allt material inom kommunen spelar roll. Dessa tre punkter går hand i handske med hur man bör se på sin dagliga arbetsinsats. Vi ska sätta värde på det arbete vi gör och vara medvetna om varför vi gör det och för vem.

Bestämmelser
Några av de bestämmelser som man ha inom Härryda kommun gällande Instagram och andra sociala medier är följande:

  • Det ska vara tydligt att kontot hanteras inom kommunen.
  • Man har en skyldighet att besvara frågor och redigera bort kränkande kommentarer.
  • Kontot ska vara aktivt och kommunikationen ska vara relevant.
  • Inaktiva konton ska raderas.
  • Kommunens konton är allmänna handlingar och det gäller även direkt meddelanden.

Bildval och innehåll
Innehållet ska vara lämpligt och relevant. Tänk på vilken bild du lägger upp, det är inte lagligt att låna bilder av andra utan tillåtelse och kom ihåg att bilden påverkar hur kommunen uppfattas. Alla köpta bilder har ett förflutet som mottagaren kan associera till när de ser er köpta bild. Egna bilder prioriteras Experimentera gärna med bild, vinklar, motiv, text och # men håll dig inom kontots ändamål. Glöm inte GDPR

Skolmatsakademins råd för användning av Instagram

Var tydligt i biografin och ange kommunens webbplats.

Låt kommunens vapen utgöra profilbild.

Svara själva om ni anser att ni klarar av det. Annars hänvisa till andra kanaler, kontaktservice, telefon eller mail.

Ta bort inlägg som inte hör hemma.

Arbeta med att bygga förtroende för ert kök och kommunens varumärke.

Presentera en bild ni är nöjda med.

Tänk på att bilden bör representerar de krav som ställs på den mat ni lagar och den måltidspolicy kommunen har; hygienkrav, säsongbaserat, mer grönt på tallriken, minskat matsvinn, goda måltider och pedagogiska måltider.

Kom tillsammans fram till vad ni ska fokusera på och hur ofta ni ska lägga ut.

Gör det tillsammans men se till att bäste person arrangerar, fotar och skriver text. Samma person behöver inte göra allt.

I text ange en gemensam # för er måltidsorganisation. Till exempel: #Härrydakommunsmåltider

Vi ses på Instagram @skolmatsakademin

Härryda tack för inbjudan!
//Lina Andersson Fasth, Projektledare Väl Godkänt för Skolmåltiden, Skolmatsakademin

Senast uppdaterad: 2019-04-23 11:27