Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Modell för integrerade skolmåltider.

Publicerad:
Illustration över nyckelroller i processledning

Väl godkänt för skolmåltiden, vårt projekt med schemalagda måltider går framåt trots de utmaningar vi alla har ställts inför. Fler skolor har hakat på projektet där erfarenheterna har kokats ner till en modell som nu används i processledningen.

I projekt med schemalagda måltider har vi haft en del utmaningar likt er andra. Lärarintervjuerna till vår forskningsstudie har genomförts digitalt medan alla elevintervjuer har fått skjutas upp till hösten och frågan är när de kan bli av?

Samtidigt handleder jag fem nya skolor i två nya kommuner, även det digitalt. På plats i var kommun samarbetar jag med måltidsutvecklarna - en ovärderlig befattning om man vill arbeta hållbart! De har varit min länk på plats, vi planerar genomförandet ihop och de tar över arbetet allt eftersom för att sedan själv ansvara för implementeringen på andra skolor. Att få leda kommunerna och se hur relationen mellan skola och måltid stärks, hur dialogen ökar insikten om skolans gemensamma utmaningar och hur förtroendet för måltidsverksamhetens kompetens växer är en härlig erfarenhet i sig.

Med ett pragmatiskt förhållningssätt försöker vi hitta nya vägar och anpassar målet med hänsyn till verksamhetens bästa möjliga. Vi arbetar för att relationerna ska hålla länge, och siktet måste därför vara inställt därefter. Vi löser inte allt nu men tillsammans kommer vi en bit på vägen med integrerade måltider och fler vuxna som känner ansvara för alla elevers skolprestation och hälsa.

Erfarenheterna från projektet har kokats ner till en modell, se nedan. Den används nu i processledningen med de nya kommunerna och skolorna. Våra forskningsresultat kommer i slutändan påverka modellens utformning. Med vetenskaplig förankring hoppas vi kunna tillämpa modellen på fler skolor som inväntar studiens resultat.

Modellen anpassas efter kommunen och skolans förutsättningar och utvecklas i takt med nya erfarenheter.

Lina Andersson Fasth
Projektledare
Väl godkänt för skolmåltiden, Skolmatsakademin

Publicerad: