Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

En kommunikativ miljö

Det behövs beredskap för att alla människor ska kunna kommunicera. Det kallas kommunikativ tillgänglighet. En kommunikativ miljö händer inte av sig själv. Det behövs attityd och vilja att tillgodose allas kommunikativa rättigheter - även om det kan vara svårt ibland. Tänk på att kommunikativ tillgänglighet många gånger kommer automatiskt om du som samtalspartner tänker universell design! Här hittar du lite konkreta tips på hur du kan förbereda och anpassa i olika typer av miljöer.

I hemmiljö

Kommunikation, tal och språk stimuleras bäst när ni samspelar i vardagliga aktiviteter som personen du samtalar med tycker om. Ge tillgång till samtalskartor, tecken och talande hjälpmedel och var förebild genom att använda dem själv. 

Tänk på att ha en positiv förväntan och ge alla - även dig själv - tid att lära sig olika sätt att kommunicera. 

I förskola och skola

Se till att personalen får möjlighet att lära sig om kommunikationsstöd och om kommunikationsutveckling - och att hela verksamheten genomsyras av tankesättet att kommunikation är viktigt, och att det får ta tid. 

Utrusta miljön med material som kan stödja kommunikation! Då blir det lättare för personalen att vara förebilder och använda flera olika kommunikationssätt i alla aktiviteter. 

Inom sjukvård och tandvård

Enligt patientlagen ska verksamheter inom sjukvård och tandvård försäkra sig om att patienten har förstått den information som de ger till patienten. Ett sätt att göra detta på är att använda bildstöd i vårdenhetens alla rum. Kallelser kan också innehålla bilder och en tydlig struktur för besöket. När ni som personal samspelar med patienten, tänk på att använda bildmaterialet för att förtydliga er egen kommunikation. 

I filmen ser du Ingrid berätta om hur du kan anpassa miljön så att den blir kommunikativt tillgänglig.

Konkreta tips

Försök se till att följande saker finns tillgängligt, både för personen som behöver kommunikationsstöd och för omgivningen.

Bildkartor: Kan hängas upp på väggen i alla rum med passande ordförråd. På det sättet kan ni prata både i badrummet, köket och hallen! Tänk på att ha med ett generellt ordförråd även vid specifika aktiviteter. 

Schema med bilder: Ett utmärkt sätt att ge struktur under dagen och visa vad som kommer hända, när och med vem. Använd gärna bilder med kardborreband som är enkla att dra bort när aktiviteten har varit.

Reda-ut-häfte: Bra att ha nära till hands för att lättare kunna prata och reda ut missförstånd eller konflikter. 

Kommunikationsknippa: En knippa består av små sidor som hänger i en nyckelring och som kan fästas i ditt bälte. På sidorna finns ord som du ofta behöver kunna säga. Ett utmärkt sätt att alltid ha med sig kommunikationsstödet! 

Kommunikationsväst: Ett annat enkelt sätt att alltid ha bilderna tillgängliga är att sätta fast dem på en väst som är enkel att dra över huvudet. Tanken är att få båda händerna fria till t.ex. att teckna och pekprata.

Ett talande hjälpmedel: Det kan vara en dator, en surfplatta eller en mer specifik pratapparat som är enkel att snabbt ta till. Det kan hjälpa personen att enklare göra sig hörd i ett större utrymme eller bland många personer. 

Lek och kommunikation

Lek, inlärning och kommunikation hänger ihop. I leken tränas grundläggande kommunikativa förmågor, t.ex. imitation och turtagning, på ett lustfyllt och motiverande sätt. Genom lek utvecklar barn kunskap om sig själva och sin omgivning, lär sig förstå och använda nya ord och begrepp, lösa problem och planera.

Men spontan lek kan vara svårt för barn med stora funktionsnedsättningar. De får därför färre möjligheter att utveckla alla de förmågor som utvecklas i lek. Då behöver omgivningen anpassa leksituationerna och gör dem tillgängliga, både fysiskt och kommunikativt.

Ett enkelt och praktiskt sätt att göra en lek mer kommunikativ och tillgänglig är att skapa särskilda lådor för olika lekar. I lådorna läggs lekmaterial tillsammans med en kommunikationskarta i papper där vokabulär lämpliga för leken finns, dvs. en situationskarta anpassad för lek.

Orden på kartan ska innehålla olika grammatiska och pragmatiska funktioner. För att underlätta för personal kan en instruktion finnas i lådan för hur man kan leka den aktuella leken och även tips på ord och begrepp som kan tränas. Men tänk på att låta leken vara kravlös, lustfylld och fri från träning!

Två förslag på anpassade lekar

Sminkdocka

I leklådan: En sminkdocka med tillbehör och en kommunikationskarta. 

Ord som kan behövas: frisyr, kamma, borsta, blåsa, sminska, tvätta, fin, ful, kladdig, annat, knasigt, rolig, tråkig, färdig bra, dålig, inte, gilla, stopp, börja, ögon, läppar, hår, vill, den, upp, ner, min tur, din tur, spegel fråga, visa

Veterinären

I leklådan: Ett doktorskit och mjukisdjur och en kommunikationskarta. 

Ord som kan behövas: kall, lyssna, titta, törstig, hälla upp, mellanmål, hungrig, borsta, äta, aj, hjälp, trött, behöver, sover, älskar

Personalen eller en kompis kan använda kartan för att pekprata och vara modeller. Klistra gärna en lapp på insidan av lådan med tips till personalen om hur ni kan leka med innehållet. 

 

Senast uppdaterad: 2019-09-13 11:22