Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Innovatörer i hälso- och sjukvården sätter ”flipperkulan” i rullning

Innovationsflipper

För att kunna tydliggöra en innovationsprocess har Koncernstab regional utveckling i Västra Götalandsregionen (VGR) gett Innovationsplattformen i uppdrag att kartlägga behov, styrkor, brister och hinder inom innovationssystemet i hälso- och sjukvården. Nyligen träffades en grupp innovatörer för att dela med sig av sina erfarenheter vid en designinspirerad workshop – som tog hjälp av ett ”innovationsflipper”.

– Vi har många värdeskapande innovationsarbeten som pågår i VGR. En del av dem har fått finansiering från Innovationsfonden och är därför viktiga kunskapskällor för vårt arbete med att kartlägga innovationssystemet. Innovatörernas resa kan beskrivas som ett flipperspel, där flipperkulan far runt i innovationssystemet för att nå sitt mål, säger Anna Wallman, regionutvecklare och projektledare för kartläggningsarbetet.

Tjänstedesign för att identifiera risker och hinder – men också möjligheter

För att på ett enkelt och intresseväckande sätt kunna samla in deltagarnas erfarenheter från innovationsarbete i hälso- och sjukvården användes ”The Pinball Game*”, som på svenska översätts till ”flipperspel”. Det är en designmetod där flipperspelet används som en metafor för de utmaningar som innovationsprojekten möts av under innovationsarbetet. Flipperspelets alla beståndsdelar – flippers, svarta hål, bumpers – motsvarar de aktörer i en organisation som påverkar projektet. Själva flipperkulan motsvarar projektets idé.

– Att tala i metaforer, där bumpers och svarta hål får motsvara moment och funktioner inom VGR som påverkar implementationen, gör det lättare att diskutera innovationsarbetets komplexitet och risker. Upplägget gjorde det enkelt för workshopdeltagarna att öppna upp och det gjorde diskussionen lustfylld! Det är tydligt vad eller var olika saker som händer under innovationsprojektet kan hamna i flipperspelet. Alla var deltagare i alla moment - berättare, frågeställare, lappskrivare och idéspruta. Alla delar i spelet hade sin betydelse och alla deltagare pratade öppet om risker, hinder och motgångar – men, också om vilka möjliggörare som fick det att fungera igen efter att ha gått in i en ”bumper” eller hamnat i ett ”svart hål”. Att få dela med sig av sin resa, eller höra mer om andras utmaningar och lösningar, tror jag gav väldigt mycket till alla som deltog, säger Kajsa Söderberg, regionutvecklare vid Vårdens digitalisering i VGR.

 

Läs mer om tjänstedesign


Källa: The Pinball Game – the visual way to understand the organisational landscape that concepts have to survive in, Karin Lycke & David Griffith Jones.

Senast uppdaterad: 2019-05-28 15:06