Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Tjänstedesigners bidrar i utvecklingen av nya Högsbo Specialistsjukhus

Empatimottagningen
Fotograf: Frölunda Specialistsjukhus

Hur upplever patienter mötet med vården? Under två veckor i juni fanns tjänstedesigners från Innovationsplattformen på plats i entrén på Frölunda Specialistsjukhus för att samla in berättelser från patienter.

– Vi ville veta hur patienterna tycker att vården fungerar idag, så vi kan ta med oss och behålla det som är bra, och också se vilka svagheter som finns så att vi kan utveckla oss, säger Åsa Holmgren, delprojektledare för vårdverksamhet och arbetssätt i projektet Högsbo specialistsjukhus, i en artikel skriven av Frölunda Specialistsjukhus.

Tagit fram en ”patientresa”

Sammanlagt delade 120 patienter med sig av sina erfarenheter. Innovationsplattformens tjänstedesigners har också delat ut 100 dagböcker till patienter som genomgår dagkirurgisk operation på sjukhuset. Utifrån de insikter som samlats in har de tagit fram en sk patientresa – dvs en samlad bild som är viktig i utvecklingen av Högsbo Specialistsjukhus.

– Genom ett antal olika datainsamlingar av kronikers erfarenheter av vården har vi sett olika mönster och därmed kunnat skapa en generell bild av nuläget. Vi har tagit fram en patientresa samt ringat in patienters olika behovsområden där främst ökad kontinuitet, tillgänglighet och information efterfrågas. Behovskartläggningen ligger till grund för det fortsatta arbetet med att utveckla nya arbetsprocesser för Högsbo Specialistsjukhus, säger Anna Granström, tjänstedesigner på Innovationsplattformen.


Läs mer om arbetet på Frölunda Specialistsjukhus hemsida

Senast uppdaterad: 2019-10-29 14:59