Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Elin Ståhl från Innovationsplattformen – ny ung rådgivare i VGR

Elin Ståhl

Ann-Sofi Lodin, regiondirektör i Västra Götalandsregionen (VGR), har sedan 2013 haft ett forum för unga rådgivare. Unga rådgivare stöttar regiondirektören och koncernledningen i regionövergripande frågor. De bidrar med idéer och diskuterar frågor tillsammans med regiondirektören och med resten av rådgivarna. En ung rådgivare som alldeles nyss har utsetts för uppdraget är Elin Ståhl, tjänstedesigner på Innovationsplattformen.

Vill lyfta möjligheterna med innovation och tjänstedesign

En ung rådgivare får inte ha fyllt 30 år och bör ha en förmåga att tänka visionärt, samt vara resultatinriktad, analytisk, samhällsorienterad och kommunikativ – något som stämmer väl överens på Elin Ståhl. Utöver sin tjänst på Innovationsplattformen studerar hon teknisk design på Chalmers tekniska högskola, med sikte på en civilingenjörsexamen under nästa år. Det var via hennes tidigare kandidatarbete som hon kom i kontakt med Innovationsplattformen.

Jag funderade ganska länge innan jag valde att söka till en ingenjörsutbildning. Att jobba i vården och hjälpa människor lockade mig minst lika mycket. Det har därför fallit sig naturligt att jag i olika studentprojekt har undersökt de behov som finns i hälso- och sjukvården. Under mitt kandidatarbete valde jag att titta närmare på hur man kan förenkla hanteringen av sladdar och slangar i operationssalar. Nu är jag inne på masternivå i mina studier och ingår i en projektgrupp som studerar kognitiv ergonomi för anestesisköterskor, berättar Elin Ståhl. 

Uppdraget som ung rådgivare ser Elin som en möjlighet till lyfta de möjligheter som finns för innovativa verksamheter och medarbetare som vill utveckla hälso- och sjukvården. Elin vill även vara drivande i att öka kunskapen om tjänstedesign och vikten av att utgå från verkliga behov vid utveckling av innovativa tjänster eller produkter.

– Att utgå från verkliga behov och ta sig tid att verkligen förstå dem är grundbulten i tjänstedesign. Det är jätteviktigt att förstå behoven innan man går på lösning. För att skapa innovation krävs det nya lösningar som underlättar arbetet, men det är minst lika viktigt att ifrågasätta och kanske till och med ta bort existerande lösningar eller arbetssätt som det inte finns ett verkligt behov för längre. Jag är övertygad om att vi måste förstå patienternas perspektiv för att kunna utforma tjänster som skapar värde. För att nå dit måste vi involvera patienterna i utvecklingsarbetet, avslutar Elin Ståhl.

Senast uppdaterad: 2019-01-22 16:44