Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Skitsnack på jobbet – en varningsklocka att ta på allvar

En illustration av ryktesspridning mellan fyra personer.
En illustration av ryktesspridning.

Skitsnack och ryktesspridning uppstår ofta när personal känner oro eller osäkerhet, till exempel i samband med en organisationsförändring. Då är det viktigt att agera i ett tidigt stadium innan det går så långt att det syns i medarbetarenkäter och sjukskrivningsstatistik, det säger professor Ewa Wikström i en intervju med Chefstidningen. Ewa forskar om social- och organisatorisk arbetsmiljö vid Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet.

Ryktesspridning tenderar att lätt bli som viskleken, där varje individ tillför något nytt till historien. Efter att budskapet passerad många öron är de inte sällan som historien har förändrat spå vägen.

För att detta inte ska ske på arbetsplatsen är det viktigt att chefen har en rak och tydlig kommunikation kring förändringar som arbetsplatsen står inför och att ledningen delar med sig av sin syn på framtiden. Det är också viktigt att det är högt i tak och att medarbetarna ges utrymme att lyfta frågor och problem och får göra sina röster hörda på möten.

Chefstidningen - Så stoppar du skitsnacket på golvet

Senast uppdaterad: 2020-01-20 15:57