Profilprodukter
VGR:s profilprodukter är produkter som bär vår logotyp för att profilera vår verksamhet. De har ett tydligt marknadsföringssyfte och används i externa sammanhang för att synliggöra VGR. Internt använder vi profilprodukter för att bidra till gemenskap och samhörighet, för att uppvakta och tacka.
Ledord för profilprodukter
VGR:s profilprodukter ska utgå från de fyra ledorden:
- Kvalitet – god kvalitet som håller över tid
- Funktion – framtagna med funktionalitet i åtanke
- Relevans – ha koppling till och spegla vår verksamhet
- Identitet – stämma överens med den bild vi vill ge av VGR om att uppfattas som pålitlig, kompetent och engagerad.
VGR har ett standardsortiment av profilprodukter. Om det finns särskilda behov att ta fram en ny produkt görs det i samråd med din kommunikationsavdelning.
Miljö och hållbarhet
VGR arbetar aktivt med miljö och hållbar utveckling vilket även ska spegla våra val när det gäller profilprodukter. Vi ska ligga i framkant när det gäller miljöanpassad offentlig upphandling och ställa krav avseende sociala hänsyn där det är möjligt och lämpligt.
Utbud och sortiment
Alla produkter och kläder som tas fram ska bidra till en samlad bild av VGR och följa vår visuella identitet. Genom att använda vår visuella identitet på ett konsekvent sätt stärker vi vårt varumärke, samtidigt som vi skapar igenkänning och enhetlighet i vår kommunikation vilket i förlängningen ökar förståelsen för VGR.
Profilkläder
Profilkläder i VGR används framför allt för att marknadsföra VGR på mässor, konferenser och liknande event. Har du arbetskläder som tillhandahålls av VGR ska dessa alltid användas och får inte ersättas av profilkläder. Det gäller särskilt alla som arbetar i lokaler där vård bedrivs, inklusive servicepersonal, administratörer, teknisk personal och liknande.
Logotyp
Profilprodukter ska alltid inkludera verksamhetens logotyp. De flesta använder Västra Götalandsregionens logotyp. Logotypen ska tryckas i svart eller vitt (undantag är standar där logotypen är i färg).
När det finns utrymme ska den långa logotypen med texten ”Västra Götalandsregionen” användas och då utrymmet är mindre kan den korta logotypen med förkortningen ”VGR” användas. Logotypen som endast innehåller symbolen används enbart när tryckytan är för liten för att texten ska bli läsbar.
Exempel på hur val av logotyp kan variera utifrån läsavstånd och användning.
Valet mellan de olika varianterna av logotypen påverkas också av det tänkta läsavståndet och hur produkten ska användas. Det korta läsavståndet till exempelvis en penna gör det möjligt att använda den långa logotypen även på en liten profilprodukt. Om en profilprodukten är i rörelse är den korta logotypen ibland lättare att läsa.
På mycket små ytor är det i undantagsfall möjligt att använda enbart symbolen, som här på en metallpin på kavajslaget. Vid behov av att enbart trycka symbolen ska du först kontakta varumarke@vgregion.se för rådgivning.
Dottervarumärken
De verksamheter som identifierats som dottervarumärken (Folktandvården, Närhälsan och Sahlgrenska Universitetssjukhuset) kan använda sin logotyp.
Exempel på att de tre dottervarumärkena kan använda sina egna logotyper.
Besöksmål och skolor
Verksamheter som kategoriseras som individuella varumärken, exempelvis museer, får ha sin logotyp eller ordbild beroende på produkt och användningsområde. Verksamheter inom denna kategori utan egen logotyp, till exempel skolor, kan skriva ut sitt namn i typsnittet VGR Sans. I samtliga fall där det är möjligt ska VGR:s logotyp finnas med som garant.
Typsnitt på profilprodukter
Vid tryck av text på profilprodukter används typsnittet VGR Sans. Huvudbudskap ska tryckas i VGR Sans Bold alternativt VGR Sans Medium och eventuellt underbudskap i VGR Sans Regular.
Texten på profilprodukter ska tillföra någon form av budskap, inte ersätta logotypens roll som avsändare. Var noga med att placera budskapet på tydligt avstånd ifrån logotypen för att säkerställa logotypens frizon.
Minsta rekommenderad textstorlek i tryckt material:
- VGR Sans Bold: 18 punkter
- VGR Sans Medium: 16 punkter
- VGR Sans Regular: 12 punkter
Finns behov av mindre textstorlek än vad som är rekommenderat ska du först kontakta varumarke@vgregion.se för rådgivning.
Färg på profilprodukter
VGR strävar efter att ha svart eller vitt som grundfärg på själva profilprodukten. Om det finns särskilda behov av att ta fram profilprodukter med annan färg ska de ligga så nära VGR:s färgpalett som möjligt.
Vad gäller färg på exempelvis text, ikoner och grafiska former ska samma riktlinjer som för andra tryck följas. Det vill säga svart eller vit text- och ikonfärg samt färgpaletten för grafiska former.
Inspirationsbild för hur de grafiska formerna kan användas på exempelvis tygkassar.
Tryck och färg på profilkläder
VGR strävar efter att ha svart eller vit som grundfärg på klädesplagg i standardsortimentet. Vid behov av annan färg på kläderna ska de ligga så nära VGR:s färgpalett som möjligt.
Logotypen ska alltid vara synligt placerad på plagget. På tröjor och jackor är två tryck standard: logotyp placeras antingen på vänster ärm eller vänster bröst. Kompletterande tryck, till exempel budskap alternativt tillhörighet, placeras på ryggen. Önskas ytterligare tryck kontaktar du din kommunikationsavdelning för råd.
Budskap ska skrivas med typsnittet VGR Sans och följa riktlinjerna för den visuella identiteten. Finns det inte utrymme för två tryck ska logotypen alltid prioriteras.
Exempel på hur logotyp placeras på vänster bröst med budskap på rygg.
Flaggor och standar
På flaggor trycks VGR:s korta logotyp i svart för bästa läsbarhet. På standar, som ofta används vid högtidliga tillfällen, är det tillåtet att trycka VGR:s långa logotyp i färg.
För högsta läsbarhet ska VGR:s korta logotyp användas på flaggor. Standar är ett av få tillfällen då logotypen får tryckas i färg.