Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Examinera

En viktig del i det pedagogiska uppdraget är examinationen. Det är utbildarens uppgift att skapa bra examinationer som på ett tydligt sätt är kopplade till utbildningarnas lärandemål. Examinationerna ska vara lärande och ge möjlighet för deltagare att på olika sätt visa att de uppnått de kunskaper som utbildningen syftar till.

Det är viktigt att utbildaren förstår skillnaden mellan olika examinationsformer och hur dessa fungerar i en nätbaserad miljö. Att förstå skillnaden mellan summativ och formativ bedömning samt att kunna avgöra när och hur de olika bedömningssätten samspelar och passar är också en del av utbildarens kompetens och uppdrag.

I menyn kan du läsa mer om summativ och formativ bedömning samt exempel på olika sätt att examinera.

Senast uppdaterad: 2018-05-14 12:06