Sociala medier

Ibland kan det finnas skäl för utbildaren att förflytta sig till de digitala arenor där deltagarna redan är. Att utbildaren finns där deltagarna känner sig bekväma kan öka motivationen och skapa en känsla av gemenskap - community of practice (COP). Om deltagarna däremot tvingas in i en digital miljö på utbildarens villkor kan det hindra lärandet. Detta är särskilt viktigt att överväga när deltagarna är medskapare i utbildningen och när samarbete och social närvaro är en viktig del. Dock måste utbildaren visa respekt för dem som inte vill delta på sociala medier - en fördel är om man bestämmer tillsammans hur sociala medier ska hanteras i utbildningen.

Pedagogiska fördelar med att använda sociala medier i en utbildningen kan vara:

  • En närhet till verkliga händelser skapas och de kan vävas in i utbildningen. Den sociala ytan kan användas för att analysera annat som händer i samma yta – till exempel diskussioner om olika hashtags.
  • Det är lättare att utbyta tankar i en miljö som redan är känd av deltagarna. Om man vill skapa en kultur där deltagarna lär av varandra och ger varandra värdefull feedback (så kallad peer-to-peer learning) fungerar sociala media ofta bra. Lärandet blir inte åtskilt från vardagen.
  • Det är lätt att göra en lokal gruppgemenskap (community) global. Då kan deltagarna få feedback från andra än den egna gruppen vilket kan öka motivationen. Extra värdefullt kan vara att få perspektiv på en fråga från andra länder med andra förutsättningar.
  • Utbildaren kan se över eventuella möjligheter att bädda in flöden från sociala medier i den officiella lärplattformen som används. 
  • Vissa sociala medier kräver ett personligt konto och i vissa kan ett kurskonto skapas. Genom att ha kunskap om detta kan utbildaren hantera olika önskemål från deltagare som inte önskar skapa personliga konton.  
  • Livestreama olika händelser kan vara ett sätt att skapa engagemang i en utbildning. 

För dig som använder Västra Götalandsregionens IT-verktyg

Yammer

Yammer är Västra Götalandsregionens sociala nätverk och kompletterar befintliga intranätplattformar (Episerver och SharePoint) med sociala funktioner som grupper, inlägg, kommentarer och delningsfunktioner. Yammer är en del av Office 365.

Inloggning

Använd samma inloggningsuppgifter som till din dator (VGR AD-konto), det vill säga VGR-id och ditt vanliga lösenord. Yammer kan också nås via en av ikonerna i menyn för Office 365.

Alla Västra Götalandsregionens medarbetare har inte ett VGR-id och kan då inte använda Yammer. Ta kontakt med din förvaltnings IT-ansvarig för att få mer information om vad som gäller för just dig.

Din lokala kommunikationsavdelning har mer information om hur sociala medier används i din organisation.

Mer om Yammer på VGR:s intranät


Senast uppdaterad: 2018-10-09 14:05