Motiverande samtal - steg 1

Utbildningen vänder sig till personal inom hälso- och sjukvård som har kontakt med patienter.

Motiverande samtal, eller MI (Motivational Interviewing), är en specifik samtalsmetod och ett förhållningssätt med syfte att framkalla och förstärka personens egen motivation till förändring. Förhållningssättet i MI präglas av empati, acceptans, samarbete och en respekt för personens självbestämmande.

Utbildningens syfte är att få kunskap om MI, vad MI innebär och hur vi går tillväga för att tillämpa MI samt få en förståelse för varför vi gör det vi gör. Under utbildningen kommer deltagarna få handfasta råd och verktyg utifrån MI, hur de möjliggör och förbättrar en effektiv och respektfull kommunikation för att främja den enskildes inre motivation för förändring.

Om utbildningen

Innehåll

  • Grundläggande processer: Engagera, fokusera, framkalla och planera
  • MI-förhållningssätt, MI-andan
  • Bakgrund till metoden
  • Beskrivning av förändringsprocessmodeller, för förståelse och tillämpning
  • Träning i att tillämpa kommunikationsfärdigheterna: öppna frågor, reflektioner, affirmationer och sammanfattningar
  • Beredskap till förändring: betydelse och säkerhet
  • Främja förändringsprat: Att lyssna efter, hämta fram och förstärka personens uttalanden som handlar om motivation och förändring
  • Strategier
    • Hejda rättningsreflex
    • Be om lov
    • Meny - agenda
    • Informera, ge råd och rekommendationer i dialog på ett aktiverande och motiverande sätt
    • Tydliggöra diskrepans
    • Möta personers ambivalens för att underlätta för hen att komma vidare i förändringsprocessen
    • Förebygga och möta "motståndsreaktioner"
    • Planera förändringen och följa upp genomförandet
  • Interagera MI i arbetsvardagen och använda MI med god etik. Dilemman, utmaningar och möjligheter vid tillämpning av metoden inom det egna verksamhetsfältet.
  • Ta emot och ge metodfokuserad feedback på eget samtal

Utbildningsform och material

Teori varvas med konkreta exempel och tillämpsövningar i mindre respektive större grupper. I utbildningen utgår vi från deltagarnas arbetsvardag.

Det finns möjlighet att få metodfokuserad feedback på en egen tillämpningsuppgift.

I utbildningen ingår egenproducerat material från utbildaren.

Utbildningslängd

3 dagar

Datum och anmälan

Anmälan 2018-10-10 - 2018-10-11 och 2018-11-06 sista anmälningsdag 2018-09-26

Anmälan 2018-11-28 - 2018-11-29 och 2018-12-12 sista anmälningsdag 2018-11-13

Plats

Göteborg

Avgift

4 000 kr

Ansvarig

Convenire AB

Länk till sida med fullständiga anmälningsvillkor

Vill du läsa mer på egen hand rekommenderas boken: Motiverande samtal - MI Att hjälpa människor till förändring - W. Miller & S. Rollnick

Anna Östman

Utbildningskoordinator
Telefonnummer

Senast uppdaterad: 2018-11-02 13:33