Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

2016-02-22 Dialog med personer med funktionsnedsättning och psykisk ohälsa

Kontaktmöjlighet per sms och mejl önskas!

  • Vet ni vart ni ska vända er när ett vård och /eller omsorgsbehov uppstår? 
  • Vilka är kontaktvägarna?
  • Är dessa kända?
  • Hur fungerar de?

Kommentarer och önskemål:

  • En del ringer nog 112 istället för 1177, 1177 behöver bli mer känt.
  • De med kognitiva funktionshinder kan oftast bara få hjälp dagtid och inte på kvällar och helger. - Det vore bra med en kontaktperson på natten.
  • Kontinuitet behövs. En person med helhetsansvar och goda kunskaper om olika funktionsnedsättningar och hur de kan påverka kommunikationsförmågan behövs.
  • Det borde gå att komma fram med sms och e-post.
  • ”Mina vårdkontakter” är bra, men borde bli mer känt.
  • Vid telefonrådgivning eller vid kontakt med patienter bör headset inte användas eftersom det är svårt att höra, speciellt om patienten har någon form av hörselnedsättning eller skada.
  • Ledsagarservice bör utvecklas, särskilt vintertid då patienter känner sig osäkra och otrygga vid halka eller dåligt väglag och därför inte söker sjukvård i tid på rätt vårdnivå.

Senast uppdaterad: 2017-03-02 14:23