Snabbare bilreparationer med AI

Christoffer Weber visar en robot som de byggt för att testa arbetet med maskininlärning
Fotograf: Gullers Paul Björkman

Vad äger du för bil? I framtiden är svaret på frågan förmodligen ingen. Men när bilen blir en tjänst behöver verkstäderna jobba smartare än idag. Västsvenska Wiretronic vill effektivisera reparationerna med hjälp av AI.

– Bilbranschen i Västsverige har nog aldrig varit på väg att ta ett så stort kliv som nu, med både elbilar och självkörande bilar.

Christoffer Weber vet vad han pratar om. Med en bakgrund inom IT och fordonsindustrin jobbar han idag som affärsutvecklare på Wiretronic. Företaget har kontor i Vänersborg och tillverkar bland annat kablage, tillbehör och diagnosverktyg till bilar.

Han berättar att biltillverkarna snart kan få ett nytt problem i knät, nämligen att det kostar pengar att reparera en bil.

– I framtiden kan det vara så att biltillverkaren äger bilen och att du som åkare bara hyr den. Då köper man plötsligt en tjänst.

Den som säljer tjänsten behöver alltså få tillbaka bilen på vägen, och det snabbt. Annars har man ingen bil att hyra ut.

– Det är egentligen det som är bakgrunden till vår idé: Att ta fram en produkt som radikalt effektiviserar reparationsarbetet i en verkstad och ser till att bilen som transporttjänst får en lägre kostnad, säger Christoffer.

Använder sig av maskininlärning

Idag växer Wiretronic snabbt och har för närvarande 25 anställda. Tillsammans med Chalmers genomförde företaget nyligen ett forskningsprojekt inom maskininlärning, ett område inom AI där datorer tränas i att hitta mönster i stora mängder data.

I en modern bil finns hundratals signaler som kan berätta för mekanikern vad som är fel på bilen. Och det är här maskininlärning kommer in i bilden, berättar Christoffer.

Christoffer Weber förklarar hur maskininlärning fungerar

– Vi människor hinner inte känna igen mönster i all data, men en dator kan stanna upp tiden och gå igenom den i lugn och ro.

Christoffer berättar att deras produkt hjälper mekanikern att hitta rätt verktyg och talar om hur mycket man behöver ha av ett material för att åtgärda felet i fordonet. Själva idén kretsar kring bildigenkänning. Inom området självkörande bilar används tekniken bland annat för att få en dator att känna igen olika typer av trafikanter.

– När en människa tar upp en kaffekopp känner vi igen att det är en kaffekopp. Men att lära en maskin att förstå vad den ser är inte lika lätt, säger Christoffer.

Fått hjälp av Chalmersforskare

Christoffer Weber säger att FoU-kortet, som finansieras av Västra Götalandsregionen, har varit avgörande för att över huvud taget kunna genomföra projektet. Hade Wiretronic inte fått stödet hade de skjutit på projektet och missat tidsfönstret. Då hade idén varit ute och pengarna borta, menar han.

– FoU-kortet går ut på att man får anlita forskare som inte finns på företaget. Den hjälpen har varit väldigt bra. Forskarna kunde hjälpa oss att hitta rätt algoritmer, säger Christoffer och tillägger att det var lite som att ha en väldigt aktuell uppslagsbok att bolla med.

Christoffer Weber passar samtidigt på att lovorda två andra VGR-finansierade verksamheter: Innovatum och IUC Väst med kontor i Trollhättan. Enligt honom är det precis den här typen av initiativ som behövs på mindre orter.

– Hela grejen är som en jättebra hubb där man har samlat kompetens inom IT och företagsutveckling. Det gör att småföretag kan få hjälp med sånt som stora företag redan har i sin organisation. Man får bollplank och rätt perspektiv. Mycket bättre än att åka på stora konferenser som ändå ofta skjuter förbi målet, säger Christoffer Weber.

FoU-kortet

FoU-kortet är ett VGR-stöd riktat till små och medelstora företag som vill samverka med kunskapsaktörer i forsknings- och utvecklingsprojekt. Projektet ska leda till ny kunskap och kompetens i utvecklandet av en produkt, tjänst eller process. Maxbeloppet är 700 000 kronor och projektets relevans bedöms av en extern grupp av granskare.

www.vgregion.se/fou-kortet