Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Kampanj "Den här gången röstar jag"

EU:s flagga
Fotograf: More

Den 26 maj 2019 håller vi i Sverige Europaparlamentsval, ett val som äger rum i ett helt annat sammanhang än tidigare. Europa står inför många stora utmaningar, och inte någon gång i modern tid har våra representativa demokratier varit utsatta för så många påfrestningar och utmaningar som nu. Krafter både inom och utanför EU utmanar flera av de värderingar, principer och rättigheter som vi länge har tagit för givna.  Idag (1 oktober) startar kampanjen ”Den här gången röstar jag” som uppmanar människor att både rösta och sprida till andra att de röstar.

Om mindre än åtta månader, den 26 maj, är det EU-val. Då väljer vi svenska medborgare och EU-medborgare som bor i Sverige vilka 21 personer som under de kommande fem åren ska representera oss i Europaparlamentet – en av EU:s två lagstiftande församlingar  och världens enda internationella parlament. Där ska de 705 folkvalda EU-parlamentarikerna från 27 medlemsländer, tillsammans med medlemsländernas regeringar, stifta lagar som gäller för EU:s snart 450 miljoner invånare och världens största marknad.

EU-valet, tillsammans med riksdagsvalet, är vår i särklass bästa möjlighet att påverka utvecklingen i vår omvärld. Valet spelar dessutom en stor och växande roll för vårt land och vår vardag, ändå var valdeltagandet i EU-valet 2014 i Sverige bara drygt 50 procent. Därför sprider nu Europaparlamentets kontor i Sverige den partipolitiskt neutrala kampanjen ”Den här gången röstar jag” till alla som vill vara med och hjälpa till att öka valdeltagandet. Målet med kampanjen är inte att människor ska rösta på något speciellt alternativ – det är att vi alla ska använda oss av vår rätt att rösta och delta i den demokratiska processen.

Genom att registrera namn och e-mailadress går det att ansluta sig till kampanjen för att sedan kunna sprida den vidare genom sociala medier, vänner och kollegor. De som går med i kampanjen kan även välja om de vill ha fakta om sina intresseområden. 

Läs mer om kampanjen och registrera dig här!  

Senast uppdaterad: 2018-10-02 08:27