Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Allvarlig coronavirus-smitta i samhället

Minska smittspridningen genom att hålla avstånd till andra och stanna hemma vid minsta förkylningssymptom. Kontakta vården om du känner dig mycket sjuk.

Aktuell information om covid-19 (VGR)

Elektrifiering av transportsektorn

Elektrifiering påverkar fordonsindustrin mer än andra förnybara alternativ, eftersom elektrifiering innebär en transformering av innehållet i det som utvecklas och tillverkas i Sverige. Förbränningsmotortillverkningen förväntas minska och utveckling och tillverkning av fordon med elektriska drivsystem öka.

Fordonsindustrin är den viktigaste enskilda delen av Västra Götalands ekonomi och drivande för regionens FoI-kapacitet generellt. För att säkra en fortsatt stark fordonsindustri i regionen är det viktigt att behålla kompetens och utveckling samt säkra en fortsatt stark underleverantörsbransch och fordonstillverkning med kapacitet att tillverka kompletta elfordon i Sverige. 

Under 2020 kommer EU-lagstiftning som avser främja en snabb omställning till alternativa bränslen att antas. Att EU:s prioriteringar stämmer överens med förutsättningarna i Västra Götaland, liksom att Sverige som medlemsstat lever upp till EU:s lagstiftning är nödvändigt för att vi ska nå våra mål.  

Detta vill Västra Götaland

  • Sverige behöver statligt stöd till omfattande utbyggnad av stationär laddinfrastruktur.
  • En accelererad utrullning av laddstationer är nödvändig – infrastrukturen måste komma först.
  • Det offentliga finansieringsstödet bör utformas för att stötta ”systemansökningar”.
  • Laddinfrastrukturen måste vara tillgänglig och öppen.

Fakta i frågan

Sammanfattning och förtydliganden kring regionens ståndpunkter på två sidor. Ladda ner här (pdf)

Senast uppdaterad: 2020-05-06 11:46