Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Forskningsseminarium med tema barn och rörelse

Den 24 april anordnade vi ett forskarseminarium i Göteborg med tema barn och rörelse. Forskare och verksamhetsrepresentanter från bland annat Västra Götalandsregionen, kommuner, Västra Götalands idrottsförbund, ideella sektorn och akademin träffades för att föra dialog kring den fysiska aktivitetens betydelse för barns hälsa och lärande, och hur vi gemensamt kan få barn att röra på sig mer.

Här finner ni presentationer och inspelade föreläsningar från dagen.

Vad är fysisk aktivitet och vilka effekter har fysisk aktivitet på fysisk och psykisk hälsa? 
Mats Börjesson, Professor/överläkare, Institutionen för neurovetenskap och fysiologi vid Göteborgs Universitet
Inspelad föreläsning Mats Börjesson

Hur kan hälso- och sjukvården främja fysisk aktivitet hos barn och unga? 
Anna Orwallius och Åse Blomqvist Leg. fysioterapeuter, Centrum för fysisk aktivitet Västra Götalandsregionen 
Inspelad föreläsning Anna Orwallius och Åse Blomqvist

Hur påverkas hjärnan av fysisk aktivitet?
Jenny Nyberg,  Doktor, Institutionen för neurovetenskap och fysiologi vid Göteborgs Universitet
Inspelad föreläsning Jenny Nyberg

Fysisk aktivitet, men också sömn, kultur och kärlek...
Per Möllborg Med Dr, Barnhälsovårdsöverläkare och skolläkare, specialist i barn- och ungdomsmedicin
Inspelad föreläsning Per Möllborg

Hur påverkar den fysiska miljön barns rörelse och hur kan vi genom stadsplanering öka fysisk aktivitet?
Johan Faskunger, Filosofie Doktor Fysisk aktivitet och hälsovetenskap
Inspelad föreläsning Johan Faskunger

Hur kan vi motivera barnfamiljer att hitta drivkraften till en aktiv och hållbar livsstil?
Anja Nordenfelt Verksamhetschef, En frisk generation
Inspelad föreläsning Anja Nordenfeldt

Motivation inom fysisk aktivitet och träning - ett självbestämmande perspektiv
Magnus Lindwall Docent hälsopsykologi, Psykologiska Institutionen vid Göteborgs Universitet

Vilken betydelse har skolan som arena för fysisk aktivitet och hur kan skolan arbeta för ökad rörelse?
Per Möllborg Med Dr, Barnhälsovårdsöverläkare och skolläkare, specialist i barn- och ungdomsmedicin

Hur kan skolan arbeta för ökad rörelse - exempel från verkligheten
Staffan Hjalmarsson Speciallärare, coach och samtalshandledare Lerums kommun
Inspelning Staffan Hjalmarsson

Senast uppdaterad: 2020-01-14 11:22