Väl godkänt för skolmåltiden

Många skolmåltider i Sverige behöver förbättras. Det är idag en outnyttjad resurs vars form och förbindelse med den pedagogiska verksamheten bör ses över och utvecklas. Därför satsar Folkhälsokommittén i Västra Götaland på ett nytt projekt för att förbättra skolmåltiden i skolan.
Västra Götalandsregionens folkhälsokommitté satsar på fyra pilotskolor i Skolmatsakademins 3-åriga projekt "Väl godkänt för skolmåltiden". Projektet avser att landa i en modell för schemaläggning av måltider under lektionstid eftersom energi-intaget under skoldagen har en tydlig koppling till elevernas prestation. Skolmat som hamnar i magen är även strategiskt viktigt för den psykosociala skol- och arbetsmiljön, både för elever och för personal.
- Forskning visar att satsningar på bättre schemaläggning, mer vuxennärvaro, ett pedagogiskt förhållningssätt till skollunchen och trevligare måltidsmiljö är steg mot bättre skolmåltider, säger Lina Andersson Fasth, projektledare för Väl godkänt för skolmåltiden.

Projektets primära mål är att främja elevernas skolprestationer men också att minska stress och öka det gemensamma arbetet för elevernas lärande i skolan. I projektet arbetar vi för en samverkan mellan den pedagogiska verksamheten och måltidsverksamheten. Med ett gemensamt förhållningssätt och en utarbetad struktur inkluderas hela skoldagen och alla vuxna i skolan kan se sin bidragande roll i elevens lärande.