Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Få till ett snack som stöttar

Få till ett snack som stöttar

Vad säger man till nån som känner sig ensam eller mår dåligt? Vi har satt ihop en samtalsguide, så du kan få till ett snack som faktiskt hjälper.

Innan tipsen vill vi lägga en grund med några saker att tänka på. En som känner sig ensam kanske inte vill säga att hen gör det, på grund av skam eller för att hen känner sig som en börda. Just därför är det så viktigt att vi runtomkring kan snacka om det på ett öppet, snällt och icke-stigmatiserande sätt.

Ställ öppna frågor

I stället för att fråga ”Är allt okej?”, fråga till exempel ”hur mår du, på riktigt?”. Öppna frågor är frågor som det inte går att svara ja eller nej på. För frågor som går att besvara med ja eller nej kommer bara besvaras med ja eller nej. Och då är det svårt att få till ett bra snack.

Andra öppna frågor är:

  • Vad tänker du på?
  • Vad har hänt?
  • Vad är det som känns jobbigt?
  • Du verkar lite tröttare än vanligt, hur är det?

Bekräfta deras upplevelse eller känslor

Detta kan få hen att känna sig bekväm och öppna sig mer. Att känna att ens känslor inte är ”fel” eller konstiga kan hjälpa hen att hantera dem. Att bekräfta hens känslor betyder inte att du håller med personen, utan handlar om att visa att du lyssnar och bryr dig. Ett tips är att sammanfatta vad personen har sagt innan, så du visar att du verkligen förstår.

Till exempel så här:

  • Jag fattar att du känner så.
  • Det måste vara jobbigt.
  • De flesta i den situationen skulle nog känna så.
  • Det här verkar verkligen oroa dig.

Lyssna utan att lösa

Att lyssna är en av dom viktigaste sakerna du kan göra. Men hamna inte i fällan att försöka lösa problemet hen pratar om. Ofta vill personen bara ventilera sina tankar och känslor. Utan att få höra att det är enkelt att ändra eller ”men om du gör så här i stället…”. Bara lyssna för att förstå. Behöver hen tänka, låt hen. Ibland kan det vara bra med lite tysta mellanrum, då kan hen fylla på efter att ha reflekterat och hittat rätt ord.

Dela med dig av när du känt likadant

Att höra att nån annan varit i en liknande situation kan göra det enklare att öppna sig om sina egna problem. Till exempel att i förbifarten nämna en gång när du träffade en psykolog eller nåt annat som hjälpt dig. Se bara till att inte ta över samtalet, det kan snarare få personen att stänga sig igen. Poängen är att visa att det är ok med känslor och att vara sårbar.

Plocka upp nåt hen sa och ställ följdfrågor om det                  

Kanske säger personen att nåt känns meningslöst. Plocka upp det och ställ förtydligande frågor, som ”vad menar du med att det känns meningslöst?”. Det visar att du lyssnar och att du bryr dig.

Andra följdfrågor kan vara

  • menar du att …?
  • vad får dig att säga så?
  • vad menar du med …?
  • vad var det som kändes …?

Ge konkret vägledning

När ni har snackat ett tag kan det vara dags att vägleda personen till mer konkret hjälp. Men det är viktigt att detta inte är det första du gör. Då kan personen känna sig som ett problem du bara vill lämpa över på andra. För att det faktiskt ska bli mottaget som hjälp behöver du först ha visat att du bryr dig.

Konkret vägledning är inte att säga saker som ”tänk positivt” eller ”men du har ju den här personen”. Det är snarare konkret förminskning.

Exempel på konkreta vägar du kan leda in hen på:

  • Att ni ska ses eller höras regelbundet, en bestämd tid.
  • Telefonnummer till en bra terapeut.
  • Kontakta vårdcentralen.
  • Webbsidor där personen kan hitta hjälp.
  • Att volontära – många känner sig mindre ensamma genom att hjälpa andra.

Boka in en tid att ses eller höras igen

En person som känner sig ensam kan ha svårt att själv ta steg för att boka in att ses, av rädsla för att bli nekad eller att det inte ska bli av. Så säg inte bara ”vi kan väl ta en kaffe nån dag?”, fråga vilken tid som passar och boka in det där kaffet. Och har du ett missat samtal från nån i din kontaktlista, hör av dig. Personen kanske försökt ta sig över sin träfftröskel.

Fortsätt!

Att hjälpa en person som känner sig ensam är inte nåt som man bara gör vid ett tillfälle. Då finns ju risken att personen snart känner sig ensam igen. Så fortsätt höra av dig, boka nya tider, fråga hur hen mår.

Tänk efter i alla slags samtal

Även i samtal som inte direkt handlar om ensamhet kan det vara bra att fundera över sina ordval och frågor. Så kallat oskyldiga frågor eller frågor som är tänkta att vara roliga kan göra ont för den som känner sig ensam. Till exempel ”Varför är du singel?” eller ”Inga planer den här helgen heller?”. Och vad som är tänkt som uppmuntrande ord kan lätt bli ohjälpsamma. Som ”Det går nog över snart” eller ”Muntra upp dig”.

8 sätt att sträcka ut handen

Tänker du ”men jag vet ju inte hur jag lägger grunden för ett snack”? Vi har en guide för det med. Det behöver inte vara nåt stort – skicka det där sms:et du tänkt få iväg. Eller ring.

Det finns olika slags ensamhet

Ensamhet behöver inte betyda att man aldrig träffar nån. Det kan också vara att känna sig ensam mitt bland andra, eller känna att man saknar nån nära att anförtro sig åt.


Senast uppdaterad: 2022-10-13 14:37