Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Möt framtidens hållbara konsumenter

Köp av tomater

Frågor kring en hållbar livsstil och hållbar konsumtion är högaktuella. Nytänkande företag kan på olika sätt behöva möta framtidens konsumenter på ett sätt som jorden tål. En ny rapport visar vilka sex konsumentgrupper som driver på utvecklingen.

Vi står inför en förändring med många möjligheter inom områden som cirkulär ekonomi och delningsekonomi. Vilka trender och drivkrafter påverkar och formar konsumtionen?

För att kunna bidra till framtidens omställning och nya innovationer har Kairos Future på uppdrag av Västra Götalandsregionen, Klimat 2030 och Science Park Borås gjort en framtidsstudie om vilka hållbarhetstrender som finns runt hörnet.

Sex konsumentgrupper driver utvecklingen

Framtidsrapporten pekar ut sex tydliga konsumentgrupper som driver utvecklingen mot hållbar konsumtion:

  • Giftfria och hälsomedvetna
  • Livsförenklare
  • Trendiga kreatörer
  • Teknikoptimister
  • Medvetna familjen
  • Unga aktivister

Studien bygger på expertintervjuer med forskare och praktiker, trend- och kon­sumentanalyser från bland annat sociala medier och workshopar med deltagare från olika sektorer i Västra Götaland.

Kairos Futures rapport ”Möt framtidens hållbara konsumenter" oktober 2019

Klimat 2030

Senast uppdaterad: 2019-10-23 17:27