FordonsGas vill få flera tunga transporter att köra på flytande biogas

Produktionen av biogas är igång. Allt fler bilföretag tillverkar gasbilar och antalet tankställen ökar sakta men säkert. Med de erfarenheterna i ryggen tar FordonsGas Sverige nästa steg: – Nu vill vi få de tunga transporterna att använda flytande metan som drivmedel, säger företagets VD Bo Ramberg.

Ända sedan starten 1998 har FordonsGas drivit sin ursprungliga idé: att visa på goda exempel. – Vi vill tänka globalt och agera lokalt och visa att det går att etablera ett hållbart drivmedel som är enkelt att tanka och som finns där kunden förväntar sig kunna få tag i det, säger Bo Ramberg.

När efterfrågan på gasdrivna fordon ökade under 1990-talet behövdes fler ställen att tanka fordonsgas på. Göteborg Energi tog initiativ till att starta ett bolag som skulle både bygga och driva tankställen, det som nu är FordonsGas Sverige. Då var det fortfarande bara naturgas i tankarna. Efterhand ställdes krav på att drivmedlet skulle vara förnybart – och Biogas Väst bildades.

– Den samverkan som utvecklades där är nyckeln till att vi har kommit så här långt. Där kunde fordonstillverkare, tankställebyggare och regionens politiker driva de här frågorna tillsammans, säger Bo Ramberg som varit VD sedan starten.

Ursprung i Volvo

Han kom från Volvos personbilstillverkning och hade jobbat med utvecklingen av deras gasbilar. De första åren med FordonsGas präglades av pionjäranda – entusiasmen var stor både i företaget och omgivningen. Efter hand har omgivningens intresse svalnat något, men inom företaget är det fortfarande miljöengagemanget som är drivkraften.

– Vi har hela tiden trott på det vi gör och stått pall genom åren. Det gäller att vara uthållig och långsiktig. Vi skrev till exempel avtal med Vårgårda-Herrljunga Biogas 2009 och tog då på oss att sälja all biogas de kunde producera. De började leverera i vintras.

Satsning för mer flytande metan till tunga transporter

Idag finns driver Fordonsgas 42 tankställen för lätta fordon, framför allt i Västsverige, och förser fyra bussdepåer med gas. Sedan 2010 finns dessutom ett tankställe för flytande metan, ett drivmedel som används av tunga transporter, i Göteborg och från i år ytterligare ett i Jönköping. Och det är de tunga transporterna som kommer att behöva ställa om till mer miljöanpassade drivmedel de närmaste åren.

– Transportsektorn är den sektor som använder minst alternativ energi. Gasbussarna har sin plats, men lastbilar och långtradare kör fortfarande på diesel, konstaterar Bo Ramberg.

Ökande miljökrav driver på utvecklingen

Han tror att om transportköparna – och slutkunderna – ställer krav på mer miljövänliga transporter, kommer också en ökad efterfrågan på både bilar och tankställen.

– Vi har samarbetat nära Volvo Lastvagnar och utvecklingen av deras lastbilar med den nya tekniken och det pågick fältprov på vår anläggning på Stigs Center. Idag finns ett 70-tal tunga lastbilar i Sverige som drivs med BiGreen, som drivmedlet kallas. Detta innebär inte att intresset för den lätta sidan har svalnat på FordonsGas Sverige. Men här krävs mer mod och engagemang från fler håll, menar Bo Ramberg.

– Vi kommer att fortsätta bevaka upphandlingar av fordon och transporttjänster. Det är tillåtet att ställa hårda miljökrav på transporter, till exempel när det gäller färdtjänst och taxi. Arlanda flygplats har ett selekteringssystem som prioriterar el- och gasbilar, som inte finns vid flygplatserna i varken Landvetter eller Säve. Det har resulterat att det finns omkring 3 000 gasdrivna taxibilar i Stockholmsområdet. Här i Västsverige har vi 30-40 stycken.

Bra infrastruktur i Västra Götaland

I Västra Götaland finns en bra infrastruktur för gas och här produceras mycket biogas, mycket mer än vad vi förbrukar i regionen. – Vi har kapacitet vid våra gastankställen så att vi skulle kunna fördubbla våra leveranser till kund utan att behöva investera en krona. Det finns alltså en enorm potential för snabb utveckling. Både själva biogasen och det tekniska kunnandet skulle kunna bli en exportmarknad, säger Bo Ramberg. Men tillväxten kommer troligtvis att ske på den tunga sidan. I Kina och USA har naturgasen blivit billigare och det byggs mängder av tankställen för flytande naturgas. Det kommer att trigga produktionen av fordon som kan köra på flytande metan.

Samtidigt krävs kapital för att kunna bygga de nya tankställen som behövs för de tunga lastbilarna. Sedan ett tag tillbaka har ägarna Göteborg Energi och danska Dong Energy aviserat att de vill sälja Fordonsgas Sverige AB. Men det är inget som oroar Bo Ramberg.

– Jag är övertygad om att man kommer att hitta en stark köpare.

Fordonsgas Sverige

Text: Elisabeth Gustafsson

Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:23