Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Hållbarhetscheck - Cirkulära affärsmodeller

När samhället går från en linjär till en mer cirkulär ekonomi skapas det möjligheter till ett långsiktigt konkurrenskraftigt näringsliv, samtidigt som vi möter behovet av att ställa om för att begränsa miljö- och klimatpåverkan. Cirkulära affärsmodeller handlar om att tillfredsställa kundens behov till en minimal resursanvändning genom att bidra till en förändrad affärsmodell.

Hållbarhetschecken kan även användas för att utveckla resurseffektiva cirkulära produkter som bevarar sitt värde över tid och minskar påverkan på biologisk mångfald och ekosystem. Stödet kan hjälpa företaget att ta första steget genom att ta in extern kompetens och på sikt öka kunskap kring cirkulära affärsmodeller i personalstyrkan i företag. 

Läs gärna mer om hur VGR jobbar med cirkulära affärsmodeller 

Exempel på satsningar som kan finansieras:  

Kartläggning och strategi: kartlägga kundbehov, material- och processeffektivisering, produkt som service, potential för cirkulär affärsmodell, resurseffektiva och giftfria flöden, nya kunder och samarbetspartner samt ta fram strategier för cirkulära affärer.    

Ställa om till cirkulär affärsmodell: Utveckla affärsmodeller, test och demo för cirkulära erbjudanden som ger produkten längre livslängd, skapa nya värdenätverk, industriell symbios mm.    

Produktutveckling: Utveckla resurseffektiva cirkulära produkter eller tjänster som bevarar värdet över tid. Exempelvis genom ny design och formgivning för att underlätta och planera underhåll, reparation och återanvändning.  

Cirkulära värdecykeln  

Företagets insats i den cirkulära värdecykeln: 

Definiera var i den cirkulära värdecykeln er insats sker:   
Kundbehov – produkt/tjänsteutveckling – produktion – försäljning – återanvändning – återvinning.   
 
Insatser kommer att prioriteras för att göra rätt från början, det vill säga i kundbehov/produkt/affärsmodell snarare än att ta hand om problem som uppstår i exempelvis avfallsfasen.  

Josef Gustafsson

Regionutvecklare
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Gabriel Skarbäck

Regionutvecklare
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Signe Ahlsten

Regionutvecklare
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Marianne Gustafsson

Regionutvecklare
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Moa Boéthius

Regionutvecklare
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Senast uppdaterad: 2022-05-17 10:59