Internationaliseringscheck
Internationaliseringscheck kan sökas av befintliga företag som står inför en utveckling och behöver ta in extern kompetens genom en konsult för att satsningen ska kunna genomföras.
Vem kan söka?
Befintliga små och medelstora företag (SME) som bedriver näringsverksamhet på marknadsmässiga villkor och har två årsredovisningar. Vi prioriterar företag med färre än 50 anställda och har minst en anställd på årsbasis (helårsanställd).
Vi lämnar inte stöd till företag inom vård, omsorg och utbildning som finansieras med offentliga medel. Företag inom jordbruk och fiske hänvisar vi till Länsstyrelsen.
Normalt stödjer vi inte företag inom handel, transport eller tjänsteföretag på en lokal marknad där det finns risk att stödet snedvrider den lokala konkurrensen.
Hur mycket kan man söka?
Stödet är på max 150 000 kronor, och får användas för att täcka högst 50 procent av kostnader för att anlita extern konsulthjälp. Ansökningar under 25 000 kronor behandlas inte.
Internationaliseringschecken är öppen för samtliga företag i regionen. Men av regionalpolitiska skäl är stödet för företag i Göteborgsområdet (följande kommuner Göteborg, Partille, Mölndal, Kungälv, Lerum, Härryda, Stenungssund, Öckerö) begränsat till maximalt 100 000 kronor.
Hur får pengarna användas?
Som en av Sveriges främsta exportregionen är export prioriterat av Västra Götalandsregionen. Läs mer om hur VGR arbetar med export och internationalisering.
Checken kan bland annat hjälpa företag att nå ut på nya marknader med hjälp av extern kompetens, utveckla en strategi för internationalisering, marknadsundersökningar med mera. Vi prioriteras satsningar som främjar hållbar utveckling och klimatnytta.
Exempel på insatser:
- skriva en strategi för internationalisering
- göra marknadsundersökningar
- söka leverantörer i utlandet
- utreda frågor om försäkringar, avtal och lagstiftning
- utreda patent och IPR
- utreda om det behövs produktionsanpassning eller marknadsanpassning av till exempel design, CE-märkning eller produktsäkerhet.
Checken kan inte användas till bland annat löpande affärsutveckling, materialinköp, patentansökningar, certifieringskostnader, delegationskostnader eller försäljningsinsatser.
När går det att söka?
Ansökningar bereds och beslutas löpande, med undantag för mellan 20 dec – 10 januari och 20 juni – 15 augusti
Ansökan och utbetalning
Ansökan
Notera att vi behöver en komplett ansökan för att kunna handlägga. Bilagor som alltid ska bifogas ansökan:
- Årsredovisningar och revisionsberättelser för de två senaste åren för sökanden och och närstående företag samt i förekommande fall koncernredovisning.
- Jämställdhetsplan ska bifogas om företaget har > 10 anställda
- Projektplan: projektets mål/syfte samt tidplan för konsultinsatsen
- Registreringsbevis från bolagsverket
- Offerter
Läs därför dessa instruktioner innan du skickar in ansökan. Om viktiga bilagor som årsbokslut och offerter saknas kan vi inte lämna något stöd.
Du skickar din ansökan via Min ansökan
Ett SME-företag har högst 249 anställda. Läs mer om definitionen här.
Utbetalning
Utbetalningsansökan görs efter att aktiviteter enligt beslutet har genomförts och fakturorna har betalats.
Utbetalningsansökan och redovisning till VGR gör du på Tillväxtverkets portal Min Ansökan
Obligatoriska bilagor som du ska scanna till oss vid utbetalningen är:
- Ifylld slutrapport i samband med slutbetalning
- Ifylld verifikatförteckning
- Betalade fakturor, i enlighet med offerterna
- Betalningsbevis (ett exempel på godkänt betalningsbevis)
Kontakt
För nya ärenden och förfrågningar, använd e-post foretagsfinansiering@vgregion.se så kontaktar en handläggare dig skyndsamt. Beskriv kort ditt företag och vad du söker stöd för eller skriv din fråga.