Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Nyheter om infrastruktur

Västra Götalandsregionen driver att en utbyggd stambana ska tillåta en restid Göteborg-Borås på 35 minuter, ha ett centralt stationsläge i Borås, en tåganslutning under mark vid Landvetter flygplats och en station i Mölndal med koppling vidare in i Västlänken. Ministern konstaterade att behoven i Västsverige är stora, liksom potentialen med ny stambana.

Från 14 september 2020 kan du lämna synpunkter på den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås med planerad byggstart 2025-2027 . Den är en del av den nya stambanan mellan Göteborg och Stockholm. Trafikverket visar nu i en inspelad presentation läget i utredningen och förslagen på järnvägskorridorer och stationslägen.

En modern järnväg skapar nya och större arbetsmarknadsregioner där man kan resa snabbare och klimatsmart, skriver bland andra Johnny Magnusson, ordförande regionstyrelsen, Västra Götalandsregionen. För att återstarten av samhället efter coronapandemin ska vara en del av klimatomställningen krävs det nu att viktiga beslut om nya stambanor tas från nationellt håll. 

Västra Götalandsregionen (VGR) deltar aktivt i arbetet med ny stambana mellan Göteborg och Borås, och vidare till Jönköping och Stockholm med byggstart 2025-2027 enligt gällande plan. Nu finns ett förslag på hur nyttan med den nya stambanan kan förbättras, till en lägre kostnad än man förutspått. Lösningen innebär att den befintliga Kust till kustbanan förstärks. Förstärkningen i kombination med ny stambana gör att antalet resor i stråket Göteborg-Borås ökar från dagens 7 miljoner kollektivtrafikresor/år till 17–19 miljoner resor/år.

Ny järnväg mellan Göteborg och Borås är en av de första delarna av en ny stambana mellan Stockholm och Göteborg. Nu kan du ta del av samrådsunderlaget och lämna synpunkter i den interaktiva karta som Trafikverket tagit fram.

Den 28 februari samlar OECD, den internationella samarbetsorganisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, politiker från Sverige, Norge, Danmark och Tyskland för att komma ett steg närmare visionen om att skapa en megaregion i Nordeuropa. Västra Götalandsregionen representeras av Kristina Jonäng (C) och Bijan Zainali (S).

I veckan släppte Riksrevisionen en rapport som kritiserade beslutsordningen för Sveriges nya system för höghastighetsjärnvägar. Men Trafikverkets uppdrag att planera och bygga en ny järnväg mellan Göteborg och Borås ligger fast.

I förra veckan kom beskedet att EU:s institutioner nått en överenskommelse om innehållet i den fond EU har för infrastrukturinvesteringar. Där finns nu järnvägssträckan Göteborg-Oslo med som en utpekad, prioriterad sträcka, vilket innebär att det finns större möjlighet att få EU-finansiering för att börja bygga ut sträckan.

Järnvägen rustas upp, moderniseras och byggs ut, för att du ska kunna ta dig fram smidigt, grönt och tryggt.

Västra Götalandsregionen (VGR) har tillsammans med Västra stambanegruppen genomfört en utredning på sträckan Alingsås-Göteborg på Västra stambanan, i syfte att komplettera kunskapsunderlaget inför Trafikverkets inspel till revidering av nationell transportinfrastrukturplan för åren 2022 – 2033. VGR tar i detta skede inte ställning till någon sträckningarna som framkommer i utredningen, utan inväntar nu Trafikverkets arbete att klarlägga olika lokaliseringsalternativ.

Strax efter klockan 10.30, onsdagen den 30 maj, var Västlänkens första spadtag avklarat. Nu börjar bygget av åtta kilometer tågtunnel under Göteborg. Och 2026 invigs anläggningen.

Bara inom några veckor fastställer regeringen den nya nationella transportplanen för åren 2018–2029. Ny och utbyggd järnväg mellan Göteborg-Landvetter-Borås är en förutsättning för ett växande internationellt näringsliv och effektiv arbetspendling i stråket. Utifrån det förslag som Trafikverket lanserade i höstas måste regeringen gå in med rejäla resurser för att få till en byggstart av järnvägssträckan Göteborg-Landvetter-Borås.

Trafikverkets jämförande analys av höghastighetsjärnväg för tåg i 320 respektive 250 kilometer i timmen är klar. Jämförelsen visar att en järnväg för 320-tåg är mer lönsam på sikt.

Västra Götalandsregionen var arrangör för den nationella konferensen ”Byggstart Sverige i Malmö, tillsammans med flera regioner och kommuner. I fokus stod de nya stambanorna för höghastighetsjärnväg.

Vid en presskonferens idag överlämnade Sverigeförhandlingen sin slutrapport till infrastrukturminister Tomas Eneroth. I samband med detta överlämnades också de avtal som förhandlingen slutit med 20 kommuner och 6 regioner om förbättrad kollektivtrafik i våra storstäder, höghastighetsjärnväg mellan Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö samt 285 400 nya bostäder.

Den 2 februari bjuder Västra Götalandsregionen, Region Skåne, Region Jönköpings län och Region Östergötland tillsammans med kommuner och intresseorganisationer in till den andra nationella konferensen – Byggstart Sverige - om Sveriges nya stambanor och vilken betydelse dessa kan få för Sveriges invånare och företag.

Regionstyrelsen säger ja till en överenskommelse med Sverigeförhandlingen att stödja en utbyggnad av höghastighetsjärnväg mellan Göteborg och Stockholm där tågen går i 320 kilometer i timmen. En förutsättning är dock att finansieringsfrågan blir löst tills det är dags att börja bygga.

Arbetspendlingen mellan Sverige och Norge är den största i hela Norden med över 60 000 pendlare. Och på E 6:an färdas varje dygn 2500 norska lastbilar. Den 28 november arrangerade Göteborg-Oslo samarbetet konferens i Stockholm om gränsöverskridande järnvägssatsningar för framtidens infrastruktur. Samtliga närvarande var överens om att det är hög tid att bygga en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo-Göteborg.

Idag 28 november skickar Västra Götalandsregionen tillsammans med samtliga kommunalförbund i Västra Götaland ett gemensamt remissvar till nationell plan för transportsystemet 2018-2029. I remissvaret framhålls en statlig investering som den i särklass viktigaste: ny järnväg mellan Göteborg-Landvetter flygplats-Borås.

Regionfullmäktige beslutade under sitt sammanträde den 21 november att gå in med 1,89 miljarder i finansieringen för att utveckla kollektivtrafiken i Göteborg. Resten av finansieringen på totalt sju miljarder kommer från stat och kommun.

Det har länge funnits en oro för att byggstart av ny stambana på den viktiga sträckan Göteborg-Borås inte skulle finnas med i Trafikverkets förslag. Idag bekräftades att oron varit befogad.

Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:33