Dyrt att inte satsa på järnväg i Västsverige
Trafikverkets uppdrag att lägga fram förslag för hur nya stambanor Göteborg-Stockholm och Stockholm-Malmö ska byggas för en kostnadsram på 205 miljarder kronor går nu in i ett slutskede. Tidigare har tre förslag (R1-3) presenterats för hur en utbyggnad ska se ut. I november kom ett fjärde kompletterande förslag, RU4, samt ändringar i RU1. Västra Götalandsregionen och de västsvenska kommunerna längs sträckan har nu skickat in kompletterande synpunkter till Trafikverket.
Max Falk, infrastrukturstrateg Västra Götalandsregionen, saknar fortfarande det västsvenska perspektivet i Trafikverkets nya alternativ.
- Av de fyra förslag som Trafikverket presenterat är förslag 1 (RU1) det alternativ som bäst skulle uppfylla de nyttor som Västra Götalandsregionen och de västsvenska kommunerna politiskt tagit ställning för. Både station i Mölndal och vid Landvetter flygplats finns med. Däremot fångar inte fortsättningen mot Ulricehamn och Jönköping upp de regionala resorna, och de integreras därmed inte i samma arbetsmarknadsregion, säger Max Falk.
I RU2-RU4 föreslås ingen station i Mölndal eller vid Landvetter flygplats och i RU3 föreslås inte heller en koppling till ett centralt stationsläge i Borås.
Pressmeddelande från Västra Götalandsregionen