Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Regional lösning maximerar nyttorna med nya stambanor

Förslag järnväg Gbg-Borås

Västra Götalandsregionen (VGR) deltar aktivt i arbetet med ny stambana mellan Göteborg och Borås, och vidare till Jönköping och Stockholm med byggstart 2025-2027 enligt gällande plan. Nu finns ett förslag på hur nyttan med den nya stambanan kan förbättras, till en lägre kostnad än man förutspått. Lösningen innebär att den befintliga Kust till kustbanan förstärks. Förstärkningen i kombination med ny stambana gör att antalet resor i stråket Göteborg-Borås ökar från dagens 7 miljoner kollektivtrafikresor/år till 17–19 miljoner resor/år.

Förutom att restiden mellan Stockholm och Göteborg kortas är det viktigt att stärka kapaciteten i pendlingen till och från Göteborg, och avlasta den östra infarten där det i nuläget passerar 1400 bussar per dag, säger Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande.

Att bygga ut sträckan Göteborg – Borås är Västra Götalandsregionens viktigaste järnvägsprioritet. Med ny stambana Göteborg-Stockholm och förstärkt befintlig järnväg mellan Göteborg och Borås kan resandet nästan tredubblas, vilket ger maximal nytta även för de nya stambanorna.

Länk till pressmeddelande

Läs mer om ny stambana Göteborg- Borås-Jönköping-Stockholm och VGRs nationella infrastrukturprioriteringar 

 

Max Falk

Strateg
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer
Senast uppdaterad: 2020-05-12 15:36