Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Trafikverkets stambaneutredning får inte påverka Göteborg-Borås

Publicerad:
Kvinna med mobil som står på en tågperrong.

Trafikverket presenterade idag slutresultat av utredningen där de på uppdrag av regeringen lägger fram olika alternativ för hur nya stambanor ska kunna byggas till en kostnadsram på 205 miljarder kronor. Vid dagens presentation blev också de beräknade samhällsnyttorna med de olika alternativen kända. Av de fyra alternativ Trafikverket lägger fram är det fortfarande det första (RU1) som är mest relevant för Västra Götalandsregionen.

- Det är det enda alternativet som ligger nära den långtgående planering för stråket Göteborg – Borås, som region, kommuner och Trafikverket arbetat med under lång tid, och som dessutom finns beslutad i nationell plan för infrastruktur, säger Johnny Magnusson (M).

Johnny Magnusson menar att Trafikverkets utredning inte får påverka planeringen för Göteborg-Borås.

 - Lagt kort måste ligga. Det är inte rimligt att sträckor som finns i den nationella planen idag rivs upp eller radikalt förändras. Det påverkar den regionala och kommunala planeringen oerhört mycket, tillägger Johnny Magnusson.

Göteborg - Borås med stopp i Mölndal och Landvetter flygplats

 

Centrala stationslägen, en järnvägsanslutning via Landvetter flygplats, och station i Mölndal menar Trafikverket drar ner nyttorna med ny stambana. Men de politiska företrädarna för Västra Götalandsregionen menar att utredningen inte fångar situationen som gäller i Västsverige.

Läs hela VGR:s pressmeddelande 2021-03-01

Max Falk

Strateg
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Publicerad: