Trafikverkets stambaneutredning får inte påverka Göteborg-Borås

Trafikverket presenterade idag slutresultat av utredningen där de på uppdrag av regeringen lägger fram olika alternativ för hur nya stambanor ska kunna byggas till en kostnadsram på 205 miljarder kronor. Vid dagens presentation blev också de beräknade samhällsnyttorna med de olika alternativen kända. Av de fyra alternativ Trafikverket lägger fram är det fortfarande det första (RU1) som är mest relevant för Västra Götalandsregionen.
- Det är det enda alternativet som ligger nära den långtgående planering för stråket Göteborg – Borås, som region, kommuner och Trafikverket arbetat med under lång tid, och som dessutom finns beslutad i nationell plan för infrastruktur, säger Johnny Magnusson (M).
Johnny Magnusson menar att Trafikverkets utredning inte får påverka planeringen för Göteborg-Borås.
- Lagt kort måste ligga. Det är inte rimligt att sträckor som finns i den nationella planen idag rivs upp eller radikalt förändras. Det påverkar den regionala och kommunala planeringen oerhört mycket, tillägger Johnny Magnusson.
Centrala stationslägen, en järnvägsanslutning via Landvetter flygplats, och station i Mölndal menar Trafikverket drar ner nyttorna med ny stambana. Men de politiska företrädarna för Västra Götalandsregionen menar att utredningen inte fångar situationen som gäller i Västsverige.
Läs hela VGR:s pressmeddelande 2021-03-01