Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Tydligt besked om nya stambanor från regeringen- lagt kort ligger för Göteborg-Borås

Publicerad:
Person med mobil som står på tågperrong

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) presenterade idag infrastrukturproposition inför ny plan för transportinfrastruktur 2022-2033. Regeringen vill lägga 799 miljarder kronor på att underhålla och utveckla vägar och järnvägar åren 2022– 2033. Ett tydligt besked är att höghastighetsjärnvägen ska byggas och att utrymme ska ges för att bygga deletapper.

- Ny järnväg Göteborg-Borås är redan beslutad, och från dagens besked utgår vi från att det betyder att det beslutet ligger fast. Den utredning som Trafikverket just nu bedriver om Göteborg-Borås har kommit mycket långt och innehåller terminalnära läge vid Landvetter flygplats, central station i Borås och station i Mölndal. Den regionala och kommunala planeringen har utgått från det under lång tid, säger Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande.

För andra angelägna satsningar går det inte att dra några konkreta slutsatser av propositionen. Västra Götalandsregionen arbetar för det som kallas ”förstärkningsalternativet”, vilket innebär att ny stambana Göteborg-Borås kopplar på den befintliga kust-till-kust banan:

-I den fortsatta planeringen för nya stambanor måste det finnas ekonomiskt utrymme för den här lösningen. Då kan vi gå från 7 miljoner till 17-19 miljoner kollektivtrafikresor per år, vilket är unikt i Sverige, säger Helén Eliasson (S), vice ordförande regionstyrelsen.

Västra Götalandsregionens pressmeddelande 2021-04-16

Max Falk

Strateg
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Publicerad: